FANDOM

ASLÖGS SAGA

Då Sigurd första gången träffat Brynhild på Hindarfjäll och de trolovat sig hade de avlat ett barn tillsammans. Det blev en flicka, och hon fick heta Aslög. Då Brynhild gifte sig med Gunnar blev Aslög fosterbarn hos Brynhilds fosterfader Heimer.
   När Heimer fick veta att både Brynhild och Sigurd var döda greps han av stor sorg. Hans svarta hår blev med ens silvervitt. Och han misstänkte att det fanns de som nu ville slå ihjäl barnet.
   Kung Heimer lämnade sitt rike och alla sina egendomar. Han lät bygga en harpa som var stor nog att rymma flickan. Aslög var nu tre år gammal. Så klädde han sig i tiggarkläder och gav sig i väg på vandring. Flickan grät ofta inne i harpan men han spelade för henne tills hon somnade. Han var en stor harpospelare.
   När han kom till någon älv eller sjö långt från bebyggda trakter öppnade han harpan och lät Aslög komma ut. Han tvättade henne och gav henne mat och lät henne springa omkring.
   Sedan gick Heimer vidare. Han bar också på guld och dyrbara kläder i harpan. En dag kom han till gården Spangarhed i Norge. Det var en ensligt belägen gård och Heimer blev vänligt mottagen av husfrun som hette Grima och var ovanligt ful. Hon gjorde upp eld och serverade aftonmål.
   Heimer hade harpan bredvid sig på bänken. Grima tittade nyfiket på den. En flik av dyrbart tyg stack ut ur den. Hon såg också att Heimer hade en guldring under sina trasiga paltor.
   När han bad om natthärbärge förde hon honom ut i ladan och sa att han fick ligga där.
   När hennes man Åke sent omsider kom hem från skogen berättade Grima om gästen och om sin misstanke att han egentligen var en rik man. Hon uppmanade Åke att gå ut i ladan och slå ihjäl mannen så att de kunde få hans rikedomar. Åke invände att det inte var ofta de hade gäster, och när det äntligen kom en så skulle de väl inte svika honom.
Stiessel 5
   Men det var Grima som rådde i huset, och hon påstod dessutom för att mana på honom att främlingen gjort otillbörliga närmanden. De gick tillsammans ut i ladan där Heimer snarkade tryggt. Grima grep harpan och Åke slog ihjäl Heimer med sin yxa. Sedan bröt de upp harpan och fann till sin förskräckelse flickan. Hon var det vackraste de sett. De frågade vad hon hette och de frågade om hennes ätt, men hon svarade dem inte. De trodde hon var stum.
   Vad skulle de göra med barnet? De ville gärna behålla det. Men om Grima var ful så var Åke ännu värre. Ingen skulle tro dem när de påstod att det var deras dotter. Men de kallade henne Kraka, och för att inte flickans skönhet skulle väcka misstankar tog de och rakade hennes huvud och smorde in henne med tjära. Hon fick trasiga kläder och sattes i arbete.
   Så växte Aslög upp under svåra förhållanden.
   Men Aslögs saga är inte slut. Först måste vi dock berätta om hennes blivande man och hans bedrifter.

Ur "Vikingasagor". Almkvist och Wiksell 1994.

Slumpartad wiki