FANDOM

Biggles flyger igen, eller "The Camels are coming" som den heter på engelska är den allra första Bigglesboken och den enda som är en novellsamling och inte en roman. Den som scannats in här är från 1952, och tragiskt nog är tre noveller urplockade om man jämför med originalet:

  • J-9982, novell 3 som handlar om hur en tysk pilot åker omkring i ett engelskt plan och skjuter ner engelska piloter som inte förväntar sig att det är fientligt. något Biggles och hans vänner tar itu med.
  • The zone call, novell 9 som handlar om hur Biggles tvingar ner ett obeväpnat spaningsplan. Genom det får man upplysningar om ett tyskt flygfält. Biggles blir misstänksam över den lättvunna segern, hittar ett delvis förstört papper med andra order som leder honom till en skog i motsatt riktning där tyskarna samlat stora truppsamlingar. Han beordrar att hela zonen skall beskjutas med allt artilleri de har och tyskarna tvingas till reträtt.
  • The bomber, novell 13 som handlar om när Biggles möter ett nytt bombplan som är omöjligt att komma nära. Efter många om och men lyckas han slutligen hitta planets svaga punkt och skjuta ner det.

Originalantologin kom ut första gången 1932.

Slumpartad wiki