Fandom

Svenskanoveller Wiki

Brev från en sydlänning

753sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

Av Claes Hylinger

DET VAR EN regnig eftermiddag i somras, när jag satt i Stadsbiblioteket och stirrade ut genom de blöta fönstren, som min blick av en slump föll på ett fullskrivet pappersark på bordet intill. Den som hade skrivit var för tillfället borta, en kulspetspenna och ett frimärke låg kvar.
   Diskretionen förbjuder mig att avslöja på vilket språk det var skrivet och med vilket namn det var undertecknat — vare nog sagt att det var ett brev från en sydländsk student till hans mamma i... ja, i ett land vid Medelhavet.
   Jag tjuvläste — och som jag tror att åtskilliga läsare skall dela min nyfikenhet vill jag här återge brevet som jag minns det:

   Kära Mamma,
   Jag skriver till dig från ett avlägset land. Här är allt så annorlunda. Minns du hur jag längtade bort var gång jag såg tågen gå förbi därhemma, bort till främmande horisonter och exotiska nejder? Här har min längtan funnit sitt mål, ty dessa nordliga trakter har överträffat mina drömmar, och finns det ett paradis så måtte det likna detta land.
   Folket här är elegant och värdigt. Ingen pratar i onödan. Mamma vet hur det är hemma: så fort den minsta tanke uppstår i hjärnan, så skall den prompt ut genom munnen. Här är människorna vänligt tystlåtna.
   Och om man råkar stöta till någon på gatan därhemma hos oss, så låter det genast: Ursäkta mig, min herre, jag såg er inte min herre — för all del, det var mitt fel min herre, och så vidare i det oändliga. Här i Sverige säger man bara "Hoppsan!" — ofta med ett litet skratt efter. De är inte så formella här.
   Klimatet är behagligt större delen av året, kanske en aning kallt på vintern. Det är i alla fall inte för varmt. Här luktar folk inte svett på tre meters håll som hemma. Under den kalla årstiden doftar de av välluktande salvor, som de smörjer in ansikte och händer med för att skydda sig mot kylan.
   Inte heller luktar svenskarna vitlök. Men brännvin luktar de ibland (ha! ha!) och då skulle Mamma se dem! Då dansar de och sjunger och berättar historier och är som förbytta. Jag har aldrig i mitt liv haft så roligt som jag haft sedan jag kom hit. Här förstår sig folk verkligen på att leva.
   Landskapets skörtet går bara inte att beskriva. Att det kan finnas något så grönt och frodigt som detta land, det hade jag aldrig trott. Och när så grönskan bryts av vita björkstammar och alltsammans speglar sig i någon blank sjö, ja, då vet man att något vackrare får man aldrig se.
   Det enda som bekymrar mig är att jag snart måste resa hem igen. Hem till den gråa vardagen, hem till gamla Medelhavet som ju alldeles saknar de nordiska böljornas friskhet. Jag tycker att jag ännu hunnit se så litet av Norden, av...

Här avbröts min läsning av att en ung mörkhårig man slog sig ned i stolen bredvid, tryckte fast frimärket på ett kuvert och ivrigt började texta adressen.
   Jag vände blicken mot fönstren. Det var grått därute, regnet vräkte, vinden ven.

Ur Nya dagar och nätter, Bonniers 1988.

Slumpartad wiki