Fandom

Svenskanoveller Wiki

Då blev jag stor

754sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

Av: Bodil Malmsten

MAN BER MIG SKRIVA OM NÄR JAG BLEV STOR.
   Jag förstår inte frågan — blev stor?
   Fullvuxen, myndig, mogen, jag är fyrtionio år på det femtionde och jag väntar, när händer det?
   Det riktiga livet.
   Med de riktiga sakerna — den fullständiga kaffeservisen, ordning och reda, månadslön och bil.
   Jag har inget körkort.
   En dag ska jag ta det, vet bara inte från vem.
   Om bara det eller det händer — då blir jag stor, jag svär.
   Some day my prince will come ...
   Prinsen jag har nu är bara provisorisk, en dag dyker den riktige prinsen upp. Med den riktiga bilen och den riktiga villan, finsk, funktionalistisk och ingen snickartrist Villa Villekulla med herr Nilsson på verandan.
   Allt jag har och allt jag gör är än så länge bara i brist på bättre och tillfälligt men det kommer att bli bättre.
   Sen.
   När jag kommer igång.
   På riktigt.
   När jag har gjort alla misstag och lärt av mina misstag, misstag gör man för att lära sig av.
   "Man lär sig av sina misstag", sa min mormor och vad hade hon för det? Döden på långvården, hon dog.
   Hennes idol var Ingemar Stenmark, han fanns i helfigur på en affisch bakom köksdörren och varenda gång hon stängde om sig för att köksoset inte skulle komma in i kammarn till morfar log Ingemar Stenmark mot henne, Some day my prince vill come och han ska heta Ingemar Stenmark, så var det för mormor.
   Morfar var bara provisorisk.
   Den viktigaste lärdom jag hela tiden inte gör, den jag ska tillämpa när jag blir stor är att hålla tyst. Inte låta det jag tänker falla ut ofiltrerat. Vänta tills jag tänkt igenom och formulerat och verkligen vet vad jag säger.
   Och hur det kan uppfattas.
   Som en riktig svensk. Även om det som för tillfället gäller är att man ska komma ut med alla sina fördomar, de ska vädras.
   Du gamla du fria — det vädras.
   Men nu är det inte fördomsfrågan som är frågan, frågan är när jag blev stor — då blev jag stor.
   När då?
   När min pappa dog? Och sa att han älskat mig sen han såg mitt röda huvud födas fram ur mammas sköte, min pappa sa jag älskade dig från första stund.
   Jag var fyrtio år och det var första gången han sa att han älskade mig, min döende pappa, var det då jag blev stor?
   Inte alls.
   Jag blev liten och ville skrika:
   Pappa bära och Pappa läs och Sitta knä.
   Pappa upp. Pappa prata, vi har ju inte pratat om allting, jag måste fråga hur du hade det under kriget, om du hade Märklintåg när du var liten, vem var din första kärlek, svara, vi har ju inte pratat om någonting, sluta dö.
   Dumma dej.
   Då blev jag inte stor.
   Inte då och inte när jag började skolan och mobbade Selina för att hon hade skolväska i smärting och inte i galon, mobbade och nöp och slog, tills hennes mamma ringde och sa att Selina försökt ta livet av sig och då gav jag Selina mitt bärnstenshalsband och grät och när hon kom tillbaks till skolan hade hon lädersandaler med rågummisula och inte kilklackssandaletter som vi, jag tände eld på hennes hårrosett för den var gul.
   Vad fanns det för trösklar till den vuxna världen?
   Konfirmation, mens, moppe, att få köpa ut på systembolaget och göra lumpen, ett eget hem och äktenskap och skilsmässa, en svår sjukdom som får en att inse hur dyrbart livet är och då bli stor.
   Det finns så många om.
   Om bara det och det händer — då blir jag stor, jag svär.
   Som tonåring brukade jag sitta barnvakt hos ett ungt par i Vällingby, när barnet somnat stod jag i det unga parets sovrum och såg på deras dubbelsäng.
   Där låg skådeplatsen för vuxenheten. Ett sängöverkast i turkos sniljefrotté täckte över den nakna bädden där det måste ha skett. Barnet i sin spjälsäng ett sovande bevis.
   Om jag bara blir av med min oskuld då är jag kvinna och vuxen, då är jag stor.
   Och hur trist var det.
   På en tråkig säng i en tråkig lägenhet i Hagsätra en tråkig natt efter en tråkig kväll på puben Peter Mynde när jag var nitton år. För att då var det hög tid att det blev av med hårt slutna ögon och den sedan dess eviga frågan — var det allt?
   Hänryckningen, den stora extasen — när kommer den?
   Jag gick ut i Hagsätra och köpte frukost, källarfranska och Kavli Raketost, det var som om ingenting hänt.
   Om jag hade tagit studenten, i så fall kanske? Kommit ut på trappan och fått bli hissad i vit mössa, om jag åkt skrinda och sjungit:

   Sjungom studentens lyckliga dar
   Låtom oss fröjdas i ungdomens vår
   Än klappar hjärtat med friska slag
   Och den ljusnande framtid är vår

   Än klappar hjärtat, visst, men när kommer den stora klappen? Den stora smällen som gör att allt blir annorlunda, allt blir begripligt, tydligt och klart? Dörren till den stora hela vuxenheten som öppnas, tröskeln till vuxenlivet som man plötsligt kliver över. Eller bärs över tröskeln av sin brudgum i vit frack med en magnolia i knapphålet.
   Om det hade blivit den sortens bröllop så kanske jag blivit en riktig husmor med riktiga gardinuppsättningar på Kirschstänger och vitrinskåp, micro och foodprocessor och riktiga skolväskor till riktiga barn som ska växa upp och ta studenten och bli riktigt gifta och bli riktiga vuxna med riktiga egna barn som ska växa upp en dag och bli stora och berätta en lång jävla historia för sina barnbarn som ska börja — då blev jag stor.
   Och hur det än blir när jag dör kommer jag att stå bredvid och skrika:
   Jag har ju nyss börjat.

   Ur "Det är fortfarande ingen ordning på mina papper", Bonniers förlag 2003.

Slumpartad wiki