Fandom

Svenskanoveller Wiki

Den ordsnabbe

753sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

Av Elias Canetti

   DEN ORDSNABBE TALAR PÅ SKRIDSKO och hinner före fotgängare. Orden faller ur munnen på honom som ihåliga hasselnötter. De är lätta, eftersom de är tomma, men det finns många av dem. På tusen ihåliga kommer det en med kärna, men det är en slump. Den ordsnabbe säger ingenting som han har tänkt över, han säger det dessförinnan. Tungspetsen, inte hjärtat, flödar över. Det är också likgiltigt vad han säger, bara han börjar med det. Med en blinkning signalerar han att han fortsätter, det är inte slut ännu, han blinkar då på nytt och blinkar ända till dess den andre ger upp och hör på.
   Den ordsnabbe sätter sig inte ner, det är en långsam procedur, han tumlar hellre om på skridskobanor, där det är ljust och halt och andra av hans sort beundrar honom i all hast. Mörkret undviker han. Tidningen slukar han. Han läser den som om han själv talade den, lika snabbt, snart går den över i hans ord, rullar ur munnen på honom och berättar om i går och i övermorgon. Han har det lätt med tiden, medan andra släpar ut sig med den har han den bakom sig och kommer före den och hämtar aldrig andan för att pusta ut. Därför gör det också detsamma vilken tidning han läser, han hämtar en ur varje hög, ingen är gammal, om det bara är en annan och alla rubriker är lätta att byta ut.
   Den ordsnabbe har ännu aldrig ändrat sig, ty ingenting blir kvar hos honom. Människor och kläder blir han genast av med: utan att riktigt märka det råkar han på andra; och vad människorna beträffar så har alla förnamn som upprepar sig. Om det inte går utan namn säger han vilket som helst och blinkar på nytt så fort han har sagt det, man tror att det är ett skämt, och ingen hinner fråga.
   Den ordsnabbe använder anhöriga att öva sig på. De är inte annorlunda för honom än vem som helst, men det känns lite besvärande att de inte är alldeles nya. Han skulle ha föredragit att kunna byta ut dem mot andra, och dessa i sin tur och så vidare, för de lägger för stor vikt vid att de är bekanta med en och missbrukar lätt ett ögonblick till att öppna munnen och säga något.

Källa: Ur "Öronvittnet: femtio karaktärer" (Forum 1983), översättning Eva Liljegren.

Slumpartad wiki