Fandom

Svenskanoveller Wiki

Den sorgliga berättelsen om juveleraren Thangobrind och det öde som drabbade honom

753sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

Av: Lord Dunsany

När juveleraren Thangobrind hörde den olycksbådande hostningen, vände han genast om på den smala stigen. En tjuv var han, en ryktbar sådan som gynnades av de uppsatta och utvalda, för han stal inget som var mindre dyrbart än moomoons ägg, och så länge han levde stal han bara fyra sorters ädelstenar - rubinen, diamanten, smaragden och safiren; och han var mycket hederlig för att vara juvelerare. Nu fanns det en handelsfurste som hade kommit till Thangobrind och erbjudit sin dotters själ som betalning för den diamant som var större än ett människohuvud och som fanns i knät på spindelguden Hlo-hlo i dennes tempel Moung-galing; för han hade hört att Thangobrind var en tjuv som man kunde lita på.
   Thangobrind oljade in kroppen och smög sig ut ur sin butik och tog hemliga vägar och kom ända till Snarp innan någon visste att han var ute i affärer igen eller saknade hans svärd på dess plats under disken. Därefter färdades han bara nattetid, höll sig gömd på dagarna och slipade sitt svärd som han kallade Mus eftersom det var snabbt och flinkt. Juveleraren hade sina egna behändiga sätt att färdas; ingen såg honom korsa Zids slätter; ingen såg honom komma till Mursk eller Tlun. Åh, så han älskade skuggor! Månen som en gång oväntat kikade fram ur ett oväder skulle ha avslöjat en vanlig juvelerare; men så icke Thangobrind; väktaren såg bara en morrande, hopkurad skepnad, och sade skrattande: "Det är bara en hyena." En gång i staden Ag greps han av en av vaktposterna, men Thangobrind var oljad och slank ur greppet; man kunde knappt höra hans nakna fötter skynda bort. Han visste att handelsfursten inväntade hans återkomst med ögonen öppna hela nätterna och glittrande av girighet; han visste att handelsfurstens dotter låg kedjad och skrek dag och natt. Ah, Thangobrind visste. Och om han inte hade varit på affärsresa skulle han nästan ha tillåtit sig ett eller två små skratt. Men affär var affär och den diamant han sökte låg fortfarande i knät på Hlo-hlo, där den hade legat de senaste två miljoner åren sedan Hlo-hlo skapade världen och gav den allt utom den ädelsten som kallades Den dödes diamant. Ädelstenen blev ofta stulen, men den hade för vana att återvända till Hlo-hlos knä. Thangobrind visste detta, men han var ingen vanlig juvelerare och hoppades överlista Hlo-hlo utan att inse vart äregirighet och lusta kan leda, eller att de är fåfänglighet.
   Så behändigt han smög sig genom Snoods avgrunder! - här som en botaniker som granskade marken, där likt en dansör som hoppade från förfallna murar. Det var mörkt när han passerade tornen i Tor, där bågskyttar skjuter elfenbenspilar på främlingar för att inte någon utsocknes skall förändra deras lagar, vilka är onda men inte får förändras av utomstående. På nätterna skjuter de efter ljudet av främlingens steg, Åh, Thangobrind, Thangobrind, har det någonsin funnits en juvelerare som du! Han släpade två stenar efter sig i långa rep, och bågskyttarna sköt mot dem. Mycket frestande var den fälla som hade gillrats i Woth, de smaragder som satt löst infästa i stadsporten; men Thangobrind observerade guldsnodden som löpte uppför muren från var och en av dem och tyngderna som skulle falla ner på honom om han rörde vid någon av dem, så han lämnade dem fast han lämnade dem gråtande, och slutligen kom han till Theth. Där dyrkar alla Hlo-hlo; även om missionärer bekräftar att de är beredda att också tro på andra gudar, men bara som villebråd för Hlo-hlo som bär deras glorior, säger dessa människor, i gyllene krokar i sitt jaktbälte. Och från Theth kom han till staden Moung och templet Moung-ga-ling och steg in i det och såg spindelguden Hlo-hlo sitta där med Den dödes diamant gnistrande i knät som en fullmåne, men en fullmåne sedd av en dåre som hade sovit för länge i dess strålar, för i Den dödes diamant fanns något hotfullt och föraningar om kommande ting som helst inte bör nämnas här. Spindelgudens ansikte var belyst av denna ödesdigra ädelsten; det fanns inget annat ljus. Trots de förfärande lemmarna och den demoniska kroppen var hans ansikte lugnt och skenbart medvetslöst.
   En liten fruktan fladdrade till i juveleraren Thangobrinds huvud, en svag darrning - inget annat; en affär är en affär och han hoppades på det bästa. Thangobrind offrade honung till Hlo-hlo och föll ner framför honom. Åh, han var slug! När prästerna kom smygande ur mörkret för att slicka i sig honungen fälldes de till tempelgolvet, för det fanns ett sömnmedel i den honung som hade offrats till Hlo-hlo. Och juveleraren Thangobrind tog Den dödes diamant och lade den på axeln och vandrade bort från helgedomen; och spindelguden Hlo-hlo sade ingenting, bara skrattade lågt när juveleraren stängde porten. När prästerna vaknade ur greppet av det sömnmedel som Thangobrind hade offrat till Hlo-hlo tillsammans med honungen, skyndade de till en hemlig kammare som var öppen mot stjärnorna och kastade tjuvens horoskop. Något som de såg i horoskopet tycktes göra prästerna belåtna.
   Det var inte likt Thangobrind att återvända samma väg som han hade kommit. Nej, han tog en annan väg trots att den ledde till den smala stigen, till det nattliga huset och spindelskogen.
   Staden Moung höjde sig bakom honom, terrass över terrass, så halva himlavalvet doldes, när han vandrade bort med sin diamant. Han var inte lugn när han handlade. När ett svagt ljud som av sammetsmjuka fötter hördes bakom honom vägrade han att erkänna att det kunde vara vad han fruktade, men hans yrkes instinkter sade honom att det inte är bra när något som helst ljud följer efter en diamant på natten, och detta var en av de största diamanter som han någonsin haft yrkesmässig kontakt med. När juveleraren kom till den smala stigen som leder till spindelskogen, när Den dödes diamant kändes kall och tung och de sammetsmjuka fotstegen tycktes förfärande nära, hejdade han sig och tvekade nästan. Han såg sig om; där fanns ingenting. Han lyssnade uppmärksamt; nu hördes ingenting. Sedan tänkte han på handelsfurstens skrikande dotter, vars själ var betalningen för diamanten, och log och fortsatte dristigt. Över den smala stigen granskades han liknöjt av den bistra och tvivelaktiga kvinna vars hus är Natten. Thangobrind kände sig lättare till mods nu när han inte längre hörde de mjuka fotstegen. Han hade nästan kommit till den smala stigens ände när kvinnan trött utstötte den där olycksbådande hostningen.
   Hostningen var alltför meningsfull för att ignoreras. Thangobrind vände sig om och såg omedelbart vad han hade fruktat. Spindelguden hade inte stannat hemma. Juveleraren lade försiktigt ner sin diamant på marken och drog sitt svärd som kallades Mus. Och sedan inleddes den berömda strid på den smala stigen som den bistra gamla kvinnan vars hus var Natten tycktes vara så ointresserad av. Man såg omedelbart att alltsammans bara var ett ohyggligt skämt för spindelguden. För juveleraren var det blodigt allvar. Han slogs och flåsade och trängdes långsamt bakåt på den smala stigen, men hela tiden sårade han Hlo-hlo med förfärliga långa hugg över den tjocka, mjuka kroppen tills Mus var hal av blod. Men till slut blev Hlo-hlos ständiga skratt för mycket för juvelerarens nerver, och efter att ännu en gång ha sårat sin demoniske fiende sjönk han blek och utmattad samman vid dörren till det hus som kallas Natten, framför den bistra gamla kvinnan som efter att ha utstött den olycksbådande hostningen inte ingrep mer i det som hände. Och där bars juveleraren Thangobrind av dem vars plikt det var att göra detta till huset där de båda männen hänger, och sedan de hade lyft ner den vänstra av dem från hans krok, hängde de upp den äventyrlige juveleraren i hans ställe; så att han fick det öde han hade fruktat, så som alla människor vet fast så lång tid har gått sedan dess, och därmed mildrades i någon mån de avundsamma gudarnas vrede.
   Och handelsfurstens enda dotter hyste så litet tacksamhet för denna stora räddning att hon blev respektabel på det värsta sätt man kan tänka sig, och hon blev påträngande tråkig och kallade sitt hus Engelska Rivieran, och dog aldrig utan gick bort i sitt hem.
   
   Ur: "Huset vid världens kant", översatt av Sam J Lundwall 1989, novellen först publicerad i: The Book of Wonder, The Last Book of Wonder 1912 och 1916

Slumpartad wiki