Fandom

Svenskanoveller Wiki

En spökmåltid

753sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

En spökmåltid

En spokmaltid.png

   Sommaren 1920 upplevde jag på ett slott i Skåne något oförklarligt. Jag var då 29 år och förlovad och kom dit som hushållselev. På 3:e våningen fick jag ett stort trevligt gästrum att bo i. Det låg alldeles ensamt med en kolossal vind utanför. Att detta behagliga rum var ett spökrum, där "Hennes nåd Dahl" sades gå igen, hade jag inte en aning om. Jag intresserade mig bara för att lära hushåll. Tidigt om morgnarna steg jag upp för att ha wienerbröden färdiga till frukosten. På kvällarna kom jag mestadels sent i säng, varför jag sov "ovaggad". Men mitt i natten blev jag ofta väckt av hemska, mystiska bultningar i väggarna, suckar och stönande samt tassande steg på vinden och utanför dörren. Jag undrade förstås vad det var för någonting, men då det upprepades på samma sätt varje natt vande jag mig så småningom vid det. Ibland tände -jag ett ljus, men jag såg inget ovanligt i rummet, allt var sig likt, så det var tydligen inget att grubbla över.
   Veckorna gick fort. Så en söndagsnatt vaknade jag vid att det dukades i matsalen, som låg under mitt rum. Jag hörde tydligt hur tallrikar, silver och glas placerades på bordet och hur stolar sköts fram. Stackars flickor, tänkte jag, måste de jobba så här sent! Det har aldrig hänt förr. Var herrskapet så hungriga i kväll, fast de ju varit bortbjudna? Emellertid låg jag och njöt av att själv få ligga i godan ro, medan jag beklagade de andra. Vad som förvånade mig mest var att inga röster hördes upp någon gång. Men klockan var ju över 12, konstaterade jag med en blick på mitt ur, alla var förstås sömniga och ville i säng fortast möjligt. Då avdukningen var undanstökad, somnade jag snart igen.
   —Stackars ni, som fick vara uppe så länge i natt! Jag hörde nog hur ni dukade där nere, sade jag till uppasserskorna på morgonen, då jag kom ner. Mamsell var också med förstås? Men deras miner och ögon, där fasa avspeglades, glömmer jag aldrig. — Har fröken nu också upplevt de hemska spökerierna här? fick de äntligen fram.
   Jag blev redan samma dag erbjuden ett annat rum, men jag tackade nej! Det övernaturliga lockade mig på något sätt jag trodde, att jag möjligen skulle få se "Vita frun" som så många andra där. Men för mig visade hon sig aldrig, så jag kunde inte hjälpa henne till ro som jag hoppats.
   F.d. hushållselev hos grevinnan T.

Ur Konstiga Upplevelser, berättelser från Hemmets Journals läsekrets, Wahlström & Widstrand, Stockholm 1956. Illustrerad av Veronica Leo.

Slumpartad wiki