Fandom

Svenskanoveller Wiki

Gunlög

753sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

Av Susanne Ringell

GUNLÖG ÄR ETT tåg. Gunlög är inte ett tåg. Allt är sant. Gunlög jobbar på ett tåg och tåget jobbar i Gunlög, jobbar tills hon tycker sig vara bara tåg. Inte tuff-tuff, för det är hon inte, Gunlög, men dunk-dunk. Skenor och spår. Gunlög skenar iväg, turerna är så många och det är hennes tur hela tiden, hon hinner aldrig vara hemma, hon hinner aldrig vara inte tåg.
   Gunlög ska inte inbilla sig någonting: det är inte synd om Gunlög för Gunlög är inte arbetslös. Varje dag är Gunlög inte arbetslös, hon är nästan frisk och i varje fall arbetsför, hon är anställd, fast anställd och löntagare och en riktig tur-Gunlög.
   Så är det och tåget dunkar genom anställds märg och ben.
   Utrymmena är minimala och det är mycket spill och klott och kvarlämnat mos. Kaffesump och smörgåsar som torkat till mumier när Gunlögtåget närmar sig Rovaniemi. Hon har dunk-dunk startat i Helsingfors och hon hinner inte dunk-dunk göra nya smörgåsar på vägen fast det dunk-kanske-dunk är väldigt mycket meningen att hon ska hinna. Gunlög-dunk står bakom lilla disken i lilla tågcafékupén och känner sig för stor för den miniatyr hon jobbar i. Hur hon än vänder sig har hon rumpan bak och den är för bred för ett smalspårigt järnvägstänkande. Sådana rumpstunder önskar Gunlög att hon skulle få sparken men det får hon aldrig för hon är flitig och pålitlig och till på köpet nykter. Därför är hon cafévärdinna på livstid och tågen kommer och tågen går och Gunlög är alltid med. Under sömnstunderna sitter hon och småskakar på en pall i pentryt som kallas kök och mellanölskranarna droppar genom hennes drömmar. Hon har alltid en plastmugg, en plastmugg med logo, dunk, i handen dunk och någon är alltid full och det är aldrig hon.
   Gunlög.
   Hon är döpt till Gunlaug.
   Hon ändrade stavningen för att bli lite modernare. Men det blir hon aldrig.

Majvor

DET VAR JU det här med ko. Att det påminde om ko. Eller förde tankarna till. I varje fall går Majvors egna tankar till en mumsande mildögd i ett bås och båset är halmbestrött och ovanom halmen hänger juvret tungt och fyllt och skärt. Och det är för mycket. Majvor är själv en ganska knapp kvinna. Hon är småbröstad, hon sportar inte med urringningar. Ingenting på Majvor hänger ut och på tjuren vill hon inte tänka alls. Hon har sett den i sin barndom. Betäckning. Enorma köttmängder som krälar på ryggen och framklövarna som borrar sig in och allt händer bakom rumpan på kreaturet som ingenting ser. Upphetsade bönder som assisterar och inne i köket brygger moran starkt spermakaffe. Det firas att livet vältrar sig. Och kossan är bara den som allt händer. Majvor vill inte att allt skall hända henne. Och det som händer, det vill hon kunna se. Majvor är inte som kon i båset, hon är inte mildögd och tillgänglig, hon är arg på att kotankarna tränger sig på och hennes ögon blir små och misstänksamma av det idisslande dumma i alltihopa. Majvor vet ju så väl att hon inte är ko. Hon brölar inte och hon viftar inte på svansen, det finns inga flugor i hennes lägenhet. Där finns ingen tjur. Majvor har behå och ordning på sina affärer. Men hon tycker inte om saker som tränger sig på. Korna tränger sig på, det att de också heter Majvor, en eller många av dem, och finns där i sina halmiga bås där köttiga saker händer dem och hon kan inte avgränsa sig som hon vill och utrymmet krymper. Det måste finnas gränser. Och man måste dra dem själv. Annars kan man inte överblicka. Det är viktigt att överblicka. Om man heter Majvor är det alldeles nödvändigt.

Xenia

DET ÄR BÖRJAN av 30 -talet. Xenia gifter sig med vit slöja och mörk brudgum. Brudgummen är från grannbyn och Xenia förser honom med många företräden som han inte äger. I försommaren förser hon sin brudgum med glädje.
   Kyrkan är nylövad och Xenia är smidig som unga björkar. Det susar i hennes brudkrona och hon savar nästan ner altaret när hon knäböjer, så känns det. På gränsen till otillbörligt, men hon har inte längre tid att vänta. Livet ska börja nu och det ska dofta och skina som nyskurade köksgolv och tröskeln till sängkammaren ska aldrig vara för hög. Idag är Xenia sprängfylld av försoning— om det nu mot förmodan skulle komma att behövas. De ska arbeta och älska och avla barn, brudgummen och hon. Som hennes initial, ja som hennes eget X, ska de korsa varandra, den mörka mannen och hon. Två starka strån i kors ska de lägga och själva skärningspunkten ska grönska och svälla och ge ifrån sig bröd och barn och varma skratt i helgkvällarna när allt är fint och färdigt som nu. Nu när kyrkan är nylövad.
   Nu när Xenia är redo.
   Men klockornas klang är dov och klorofyllen i björklöven vet saker som Xenia ännu inte känner till. Om frosten. Om att den redan finns inbyggd.

Slumpartad wiki