FANDOM

Av: Uno Eng

DET var ett hus som stod och drömde med svarta rutor och skinande vita väggar i månskenet.

Hade en byggmästare eller annan sakkunnig fått se det mitt på dagen hade han sagt sig: Det är ett boningshus uppfört i tre våningar på stenfot med förstugutrappa, så och så många meter långt, brett och högt, bestruket med vit oljefärg; väggarna av plank, taket av tegel på bräder.
   I grannhusen sade man om det: Det är ett gammalt ruckel fullt av högfärdiga människor. I första våningen bor den tokige mannen som har två rum fulla av böcker och knappast äter ett mål mat om dagen, i andra bor den söndersupne kaptenen, som byter hushållerska varje månad, i tredje Bergströmarna som aldrig får tillräckligt med ungar och i kyffet på vinden den där flickan, som har sin karl hos sig varje natt.
   Främlingen som gick förbi konstaterade: Det är ett nätt hus, vitmålat som det är och med en renskurad stentrappa framför porten. I andra fönstret till vänster i första våningen står en kruka med röda azaleor.

UnoHuset 1

I rummet på vinden hade sömmerskan Maria och hennes vän alltsedan skymningen kom suttit uppkrupna bland kuddarna som skylde den enkla bädden. De såg nu inte varandra och de hade blivit tysta. Månen var borta. Den unge mannen strök över flickans kropp en lång avgörande smekning, som slutade vid hennes ankel. Hans fingertoppar sökte sig varsamt inuti skon, och skon lossnade och föll i golvet.

Ett knäppande i väggen, en för tung regndroppe på rutan kan väcka ett litet barn som, sover. Där låg en pys och sov hos sin mamma i rummet under Marias, och av bullret från skon däruppe i taket vaknade han och började skrika. Och mamma tog honom i sina armar och vyssjade honom innan hon riktigt själv hunnit vakna, men pysen skrek utan uppehåll med hopknipna ögon, mamma måste upp och tända ljuset, och pappa, som sökte inbilla sig att han fortfarande sov, drog täcket högre över huvudet. Fru Bergström gick med sin pojk i famnen fram och tillbaka mellan syskonens sängar, fram och tillbaka tills han på en gång tystnade och somnade. Och under tiden kastade hon med den snabbhet som är vanlig hos dem som väckas upp mitt i natten och hastigt måste finna sig tillrätta några tankar på sitt liv och andras, hon tänkte på mannen under täcket som en gång varit hennes älskade och ännu var snäll mot henne och barnen, på flickan däruppe, som man pratade om- i kvarteret men hade smak nog att klä. sig enkelt och anständigt, på kaptenen som drack och på den gamle doktorn som hade så många böcker och alltid såg på henne så underligt, då han lade märke till henne alls. När hon åter lagt sig föll hon i sömn medan hennes hand ännu ordnande rörde sig över täcket där pysen låg.

UnoHuset 2

Kaptenen vaknade av skriket med en svordom avpassad efter missräkningen att behöva lämna ett kamratmöte med matsedel på franska och tjugoårigt rödvin. Ledbruten och huttrande gick han upp och tände, kokade själv vatten och vände tillbaka till sin säng, som han fann kall som en snödriva. En satans familj, den Bergströmska, Han mindes dock några vänliga ord som frun sagt honom en dag i trappan då han hjälpt henne med matkorgen och när han för något år sedan då hon väntade skrikhalsen däruppe ämnat ge henne en galant komplimang hade han förekommits av en blick så full av höghet att han velat kyssa henne på handen som en överstinna. När allt kom omkring var kanske folket i huset inte värre än på andra ställen, tösen på vinden var riktigt rar fast han bara fick klappa henne på kinden och gubben i första våningen hörde man aldrig ett knyst av.
   Kaptenen lyfte upp konjaksflaskan från närmaste sängstolpen och bryggde sig sakkunnigt en toddy, som kamraterna säkerligen skulle ha avundats honom, åtminstone hoppades han det. Och han lade sig bekvämt tillrätta och släckte ljuset, ty hans mest rogivande tankar och behagligaste fantasier kom till honom när han låg och drack i mörkret.

Den gamle licentiaten som sedan trettio år tillbaka skrev på en avhandling över ett akademiskt omöjligt ämne höll just på att slumra in då kaptenens tofflor hasade över hans tak. Barnets skrik nådde honom som en långt utdragen klagande ton. Han kom att tänka på några melankoliska rader hos Lamartine där ett barn gråter sig till sömns, och han steg upp, tände och gick in i biblioteket för att leta reda på boken. Han blev stående framför en av hyllorna och lät sina fingrar glida över bokraden i en lång smekning som slutade vid Guyau's Vers d'un philosophe. Den tog han med sig, lade sig åter och släckte lampan. Med händerna knäppta över Guyau's bok låg han och såg med vidöppna ögon upp i mörkret och lät bilder ur sitt liv och sina böcker glimta fram. Även hans grannar, den gamla militären, frun som hade så många barn och alltid såg så underligt på honom och den lilla fröken, som visst också bodde i huset, drog förbi, och då barnet tystnade erinrade han sig åter Lamartines verser, han reste sig till hälften för att gå upp och hämta boken men kände sig alltför trött, sjönk tillbaka mot kudden och somnade.

Licentiaten sov en sömn så tung som om Natten på Giuliano de' Medicis gravmonument kommit och lagt sin panna mot hans, kaptenen drömde att han efter en Hasselbacksmiddag åkte i öppen vagn på Djurgården med den bäste av kamrater, den lille pysen hade borrat sitt huvud långt in under mammas arm, men mamma såg under sina ögonlock som var välvda som två blåa kupoler honom leka som en stor pojk.
   Vid dörren till vindsrummet stod det unga paret och kysstes adjö, och flickan sade sakta till sin vän då deras händer släppte varandra för sista gången:
  — Du vet det är för att jag håller så mycket av dig som du får stanna hos mig — så.

Det var ett hus som stod och drömde i månskenet. Nyss hade dess rutor lyst av ljus och det hade till och med kommit en smula rök ur skorstenen. En sko som föll väckte det.
   Nu hade det åter fått ro. Månen flyttade tyst dess skuggor. Långt borta i rymden störtade solar ihop — det hördes inte.

Ur all världens berättare november 1949, Ill.: Ingrid Årfelt.

Slumpartad wiki