Fandom

Svenskanoveller Wiki

Los Angered

754sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

Av Eija Hetekivi Olsson

Han tände tändstickan och sköt iväg den mot skoltoan. Hon tyckte om svavellukten och ryckte honom till sig. Tyckte mer om snyggolukten, som vildhallon, ville hålla fast honom och vildhångla men släppte taget och tittade på tändstickan som latsnurrade i luften, förbi tuschtaggen på toadörren, och prickade papperskorgen.
   Någons blodprickiga näsduk började brinna och nu bajspappret. Längst ner i plastpåsen som snabbsmälte låg en sprayflaska.
   "Shit", hann hon tänka. Elden exploderade.
   Den rena handpappersrullen i den orena hållaren ovanför fattade också eld. Det rök som faan.
   Hon visste vad hon borde göra, men vägrade.
   Han fick dampryck och drog. Snyggo-Simon med den sexiga Bolt-baken.
   Hennes framtida kille, om hon fick som hon ville. En byxmyndig fegis.
   What the fuck, liksom.
   "Hallå mannen, du får ju för fan stanna", skrek hon efter honom och slog ut med armen. Ringarna runt den rasslade.
   "Hallå kvinnan, shake that ass and come over here", skrek han tillbaka.
   "Laila… down with that booty on me, girl all I really want is you down on me, put it down on me", sjöng han.
   Så jävla skönstörande, tänkte hon och snäste "Shake that ass själv, assholewannabe."
   Brandlarmet gick. Det lät tystare än förra veckan, hade blivit tröttare.
   Hon gick också, i tramptakt till tutandet och ut på den soltorra skolgården som sakta fylldes på med folk. Utomhuspapperskorgen var ersatt med en pansarkorg. Det hade brunnit i den också, efter det att alla i klassen suttit på Affes SO-lektion och sett det nya apstängslet resas runt asfalten. Det som hon senare hade klippt ett kroppshögt andningshål i, med tången från träslöjden.
   Simon kom också ut, sa "Laila" igen och log. Hon nästan dog när han sa hennes namn, men aldrig i livet att han skulle få veta det. Hon boxade honom på axeln och bet ihop tänderna, tog en låtsastugga av hans tunga.
   Han högstönade till och höll sig om kärhjärtat. Hon vände sig om och kollade in genom klassrumsfönstret. Dörren var öppen. Hon såg läraren, Svennesnubben, steppa utanför toan i korridoren och släcka papperselden med skumsprutan. Det sprutade brandskum på hans blekfejs också.
   Hon flabbade åt det och plockade fram iFånen. Fotade en skräckfräck bild på honom, zoomade in, laddade upp bilden på Facebook och flabbade åt det med.
   Längre ner på fönstret stod det FML. Larmet tystnade. Hon drog upp tightsen.
   "She want it, I can tell she want it, want me to push up on it", fortsatte
   Simon att skönstöra.
   "Boy you are a beauty, well I am a beast, they must have been trippin’ to have let me off the leash", varnade hon och blinkade iväg honom. Blev stressig för att han stack. Tände en cigg med leopardtändaren, sög och blåste i speedfart. Fimpade med den svarta fejkconversen och fixade mascarafransarna med fingrarna. Fixade tröjan som matchade tändaren också.
   Fes tyst och gick in.
   Simon syntes inte till. Hon blev stressigare, han kunde krocka med den nya, kaxiga bruden i korridoren. Bitchen som hade bröstat upp sig för honom.
   Pappersbranden var borta, toan badskummig. Röken hade blivit tunnare och tagit över hela stället. Hennes skåp med, tydligen. Skåpet intill var brandförstört. Metallfärgen mörkbrun och bubblig. Hon skrapade på den.
   Flingorna flög. Inuti skåpet låg en kolhög. Själv lämnade hon aldrig något annat i sitt skåp än fimpar och de begagnade fulböckerna.
   Hon tog ut svenskboken, framsidan var sladdrig och flera sidor saknades.
   Spottade gult på golvet, låste och gick till lektionen som inte hade börjat än men redan ballat ur. Förvånande. Not. Lektionerna ballade alltid ur för Svennesnubben, aldrig för Affe.
   Det var pappersbollskrig och Ahmed breakdansande. Han var bäst på det. Flera tändstickor föll ut ur hans jackficka. Hon jäktade genom salen och satte sig på bordet bakom honom. Kastade en ledig boll på hans skalle.
   "Du kanske inte har lärt dig att det är farligt att leka med elden, dina föräldrar kanske inte vet det, men det är farligt och jag vill att du erkänner toalettbranden, Ahmed", sa Snubben. Ahmed tvärslutade att dansa.
   "Hallå, de va inte ja, ja svär… å va fan säger du om mina fina föräldrar, e du rasist eller?" sa Ahmed. Han såg asarg ut.
   "Du… jag hjälper faktiskt invandrare, för att ni ska få jobb." Snubben svårsvettades som alla i trånglägenheterna. "Alldeles för många är arbetslösa i det här området, det ska du tänka på."
   "Din mamma kan tänka på det", tankemorrade hon.
   "Hallå, vi e inte invandrare, vi e fan födda i Sverige", sa hon innan Ahmed hann svara. Hon ställde sig upp och tog ett steg närmare Ahmed.
   "Och bråkar du kommer du att få det svårt i livet ska du veta... ja… jag är så trött på… invandrare har jätteproblem här på grund av att de har bråkat som du gör", snackade Snubben på till Ahmed, som om hon inte hade sagt något. "Och kalla mig inte för rasist för då åker du ut", la Snubben till och hotviftade med lärarhanden.
   "Kalla mig inte invandrare då, ja e inte invandrare", höll Ahmed med henne.
   "Är du inte mörk?" sa Snubben. "Du kanske inte har förstått det än men det här är en lektion för invandrare och jag förväntar mig inte att ni ska kunna lika bra svenska som andra, men jag förväntar mig att ni inte ska elda på toaletter."
   "Idiot", vrålade hon i huvudet på sig själv och blev så irriterad att hon fick hjärtklappning. Och vilka andra ville hon veta. Alla på den här Bskolan gick i blattesvenska. Alla! Hon convercade ut i korridoren för att slippa se honom och sig själv flippa.
   "Ja e inte invandrare!" upprepade Ahmed, han lät ännu argare.
   "Tyst och sätt dig nu… nej ut, gå ut du med… ut, sa jag!" skrek Snubben.
   Fatima fnissade.
   "Hallå, e du dum i huvet?" skrek Ahmed. "Och min mami städjobbar fan hela tiden… hur fan ska du hjälpa henne, ska du ge henne högre lön eller?"
   Snubben fick nog, nu gick han till anfall mot Ahmed, hon hörde det.
   Stolsben fäktade mot varandra, en stol välte. Fler fnissade. Ahmed snubblade ut och sparkade toadörren, skummet på den rös till. Sparkade klassrumsdörren också, den smällde igen, och sa "cocksucker".
   "Din pizzeria sucks cock", sa hon för att lätta upp stämningen, men lyckades inte göra det. Ahmed fick henne att tänka på en tickande bomb.
   Hon tittade bort. Där på bänken satt Affe med den allvarliga lärarblicken i laptoppen. Hon gick ifrån Ahmed. Han kunde explodera som elden på grund av det Svennesnubben hade sagt.
   Affe var också svennesnubbig men inte lika mycket och han hade fejkconverse som hon, fast ljusgula. Han var lite gaylish, men go.
   "Laila, wazzup?" sa han medan han stirrade på skärmen. Kände på sig att det var hon i alla fall. Hon gillade det men inte att han bara stirrade på skärmen.
   "Hallå, kan inte du va svenskalärare också istället för idioten?" frågade hon och satte sig en bit ifrån. Hade fortfarande hjärtklappning. Och det trummade i tinningarna.
   "Nääe, jag kan inte och jag vill inte lägga mig i hans lektioner", sa han och läste vidare. Hans buckliga panna slutade där håret för länge sedan borde ha börjat.
   "Yo UFO, du ligger redan i… å ja pallar fan inte han längre, ingen pallar längre". Hon gled närmare. Ville veta vad som var viktigare. Anlagd skolbrand hette hemsidan han var inne på. "Vem skriver så, hallå?" Hon retskrattade åt rookien som använde ordet anlagd, som om alla skolbränder inte var anlagda. Det var de i varje fall här.
   Svenska staten som satsar miljoner på forskning om skolbränder under en femårsperiod", sa Affe och hetskliade sig i hårbotten. Han såg också ut att ha ett inre högtryck som ville ut. "Det här är sista året, tvåtusentolv, och bränderna har bara ökat i antal", höll han igång. "Det brinner i flera skolor varje dag och… oj, vilka orsaker de talar om här… herregud, jag måste gå och… passa den". Han lillfingerpekade på laptoppen och lunkade baklänges mot lärartoan.
   "Chilla, vem snackar du me… gå å skit." Hon nickade fart på honom och blev nyfiken. Klickade, scrollade och slukade orden störda familjeförhållanden… onormala barn… problemungdomar… många beteendestörningar… karaktärs- och personlighetsstörningar… paranoida och psykotiska… biologiska…
   "Shiiit sexy, kolla va dom från svenska staten skriver om oss, ja tror inte mina ögon", sa hon till Simon som äntligen dök upp, satte sig bredvid och böjde sig fram för att se bättre. Hans heta och håriga armhud rörde hennes.
   Hjärtat bankade hårdare.
   "De e dom som typ forskar om varför skolor brinner å så", förklarade hon. "Din pappa kan va paranoida", hälsade hon svenska staten. Såg röda prickar på näthinnan som på näsduken förut och retskrattade rivigare. "Å va fan betyder de, patologiska fel… hallå… å kolla där… vadå de som eldar i skolor också utför sexuella övergrepp, va menar dom?"
   "Don’t know guzz, but I can do some sexuella grepp if you want?" sa
   Simon och lyfte upp händerna i luften för att slippa få stryk. Hon körde in knytnäven i hans mage.
   "Aah", klagade han men kunde inte låta bli att le igen. Han var såld.
   "Hon citerade högt." Behandling av unga brandläggare… Barfota. Eleverna ska gå barfota, det skapar lugnare atmosfär. Inte lätt att vara tuff när man är barfota." Hon sprack i gapskratt.
   "Missfits", sa Simon och föste ner laptoppen i famnen. "Fucking zombies, inte lätt att va tuff när man e utan brains", utvecklade han. "Bet they haven’t heard this one." Han stängde brandsidan och satte på en låt på Youtube. Lutade sitt knä mot hennes. I come to revenge for my broken dreams, I didn´t come to wait tables or park limousines, I come to get up from my hands and knees… I´m gonna burn down… började hon lyssna men blev avbruten.
   Ahmed våldspressades mot väggen av två äldre killar. Den biffigaste hade tribaltatuering på halsen. Svennenubben som surade förbi såg det som hände men gjorde ingenting. Han skulle dricka skvallerkaffe med kollegorna. Hon hatade honom och när hon såg att Affe var på väg mot henne, hastade hon ut. Tog upp läppstiftet och trängde in ett rött S mellan bokstäverna på fönstret. Nu stod där FMSL. Fuck My School Life.
   Hon fattade inte hur hon skulle stå ut. Affe hade sagt att över hälften av alla som slutat i nian förra året inte hade blivit godkända.
   För att de inte heller hade stått ut eller godkänt skolan, visste hon och skyndade sig fram till hålet i apstängslet. Hon steg genom det, skulle bara andas lite och tänka på annat. Eller på inget, innan hjärnan kokade till Cambuulo.
   Simon hängde utanför huvudingången med sina polare, svängde runt och slängde med ögonbrynen. Hon blev vulkanvarm, pussade kiss my ass-fingret och visade det till honom. Tog på sig hörlurarna, höjde volymen och försvann… yours backwards through time at the speed of light… I´m yours, you´re mine, two satellites not alone…
   Nästa gång hon kände vildhallonlukten skulle hon inte släppa taget, skulle de slungas… deep into space and the lasers split the dark, cut right trough the dark… och darra av överdosen och… this is hardcore, and I´m indestructible...
   Det trummade i hela kroppen nu. Hon tog av sig hörlurarna och hjärtbultade genom hålet i stängslet igen och in på skolgården, samtidigt som två bängenbilar blåste förbi och bromsade in framför höghuset till höger.
   Uniformerna sprang mot Ahmeds uppgång, men det var inte var där de som sålde knivar och kalasjnikovs bodde. Hon himlade med ögonen, hatade bängen lika mycket som Svennesnubben. Såg att den nya, kaxiga bruden stötte till Simon.
   Hjärtat rusade. Hon rättade till slöjan som halkat åt sidan och spände åt den. Rev fram armbandsringarna, fäste dem runt knogarna och tog sats mot skolan.

Källa: https://whinberg.files.wordpress.com/2014/08/hetekivi_olsson_los_angered.pdf

Slumpartad wiki