FANDOM

Av: Lennart Sörensen

   JAG HETER David och jag är åtta år gammal. Min pappa är handelsresande och bara hemma över veckosluten. I går var det lördag och då kom han som vanligt hem klockan två. Sedan gick han och jag ut och promenerade. Solen sken och jag frågade honom:
   —Pappa, varför är det alltid så många farbröder hemma hos mamma då du är borta?
   Han såg på samma gång förvirrad och rädd ut.
   —Vad menar du, David? Har mamma farbröder hos sig?
   —Ja, det kommer nästan alltid någon farbror på kvällen. Han och mamma går in i sängkammaren, låser dörren och sedan har jag svårt att somna. Kan du inte säga till mamma att hon inte tar hem fler farbröder då du är borta?
   Jag såg hur pappa pressade samman läpparna.
   —Var inte orolig, David, sa han, du ska slippa fler farbröder.

   DET VAR ALLTSÅ i går och i dag är det söndag och mamma är här inte längre. För när vi kom hem från promenaden i går så började pappa gräla på henne och sa till henne det jag hade berättat för honom. Hon blev alldeles vit i ansiktet. Vitt är en rätt äcklig färg.
   —Men herregud, jag begriper inte vad du pratar om. Jag har väl aldrig ...
   Hon svor på att jag ljög men pappa trodde naturligtvis mer på mig än på henne. Människorna tror alltid det värsta tänkbara. Så pappa bad henne packa en väska och ge sig iväg till någon av sina "farbröder".
   Han sa att hon sedan kunde sätta sig i förbindelse med advokat Jakobsson.
   Just innan mamma skulle gå vände hon sig mot mig, såg mig stint in i ögonen och frågade:
   —David,—varför ljuger du egentligen?
   Fastän jag genast slog ner ögonen fick jag en egendomlig känsla av att hon verkligen förstod varför. Nåja, det spelar inte längre någon roll vilket, och ingen skulle ändå tro henne.
   I morgon reser pappa bort som vanligt. Han har ringt till farmor och bett henne komma hit och bo hos mig tills han får tag på något hembiträde. Men farmor kunde inte komma förrän i morgon kväll. Så pappa frågade om det gjorde något att jag var ensam ett par timmar när jag kom hem från skolan, men det sa jag att det inte gjorde,
   Naturligtvis tänker jag inte gå i skolan i morgon.
   Allt har gått efter beräkning. Människornas psyke är barnsligt enkelt att komma underfund med, I morgon har jag tillräckligt med tid på mig att sätta upp mottagarstationen. Det skulle jag aldrig ha haft om "mamma" hade varit kvar här.
   —Hon var alltid så rädd om mig.
   Sedan antennerna väl har satts i rätt läge och luckan öppnats, är det lätt för Bjin, Radi och de andra att på några sekunder förflytta sig från Antares till Jorden.
   Några månaders intim granskning av ett par representativa människor har givit vid handen att de både är försvarslösa och utgör läcker föda.
   Jag kommer sannerligen aldrig att glömma hur härligt den lille David smakade ...

   Rapport till

   INTERGALAKTISKA CENTRALEN, Universum Z 34.

   Från Matridi, hemlig agent.

   Antares är vårt och det galaktiska imperiets framtid säkrad. Det har skett på bekostnad av ett helt om än underutvecklat släkte och det är bara att beklaga att Människorna aldrig fick veta vilken viktig bricka de utgjorde i spelet.

   Viv gav oss oväntat chansen genom att "utmanövrera mig"—som han trodde; hans telepatiska förmåga är tack och lov ringa i förhållande till min—och sätta upp mottagarstationen. Antarerna emigrerar en masse till Jorden och hänger sig åt kulinariska orgier. Enligt den senaste rapporten har ungefär fyrtio procent av Antares befolkning redan emigrerat—varav sjuttiofem procent av hären—och vi kommer inte ha någon svårighet att erövra planeten och sedan besegra de kameleontinka antarerna med i bokstavlig bemärkelse deras egna vapen. Sedan kan det äntligen bli slut på detta vanvettiga intergalaktiska krig som har varat i alltför många årtusenden. Stjärnorna vare oss nådiga.

Källa: Häpna nr 3 1959

Slumpartad wiki