Fandom

Svenskanoveller Wiki

När mamma var indian

753sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

   Av: Ulf Stark

   VAD ÖNSKADE JAG MEST I VÄRLDEN, DEN SOMMAREN? Jo, en indiandräkt, av gult tyg med röda fransar från NK.
   Men någon med färgade fjädrar brydde jag mej inte om. Jag tänkte ändå inte bli hövding. Jag ville vara spejare med en trutfjäder bakom örat.
   Jag spejade på nudisterna på andra sidan sundet med pappas stjärnkikare.
   Jag tände eld på farfars gamla tagelmadrass och gjorde röksignaler med en filt tills frivilligbrandkåren dök upp. Och jag tränade att smyga ljudlöst som ett kattdjur på nakna fötter över det mörka brädgolvet på landet. Jag smög bakom en kommod, kröp under ett bord och plötsligt var jag bakom ryggen på farmor. Hon satt på en stol vid fönstret med en cigarett i handen och vaktade så att farfar inte skulle såga ner någon björk i lönndom.
   När jag knackade henne lätt i ryggen så hoppade hon högt.
   Sedan satte hon sig ner igen.
   —Vad i hela friden gör du! tjöt hon. Försöker du skrämma livet ur mej. Kan du inte säga till innan du kommer?
   Hennes kunskaper om indianer var häpnadsväckande usla.
   —Nej, det fattar du väl själv, fnös jag.
   Sedan smög jag ut i köket där mamma stod vid spisen och stekte fläskkotletter till farfar. Stekoset immade igen fönstret. Två flugor studsade mot taket. Jag ålade mej fram över korkmattan.
   —Jaså, är det du Ulf, sa hon utan att ens vända sej om.
   —Hörde du när jag kom? undrade jag besviket.
   —Nä, jag kände det nog bara på mej, sa hon. Är du fortfarande indian?
   —Ja, sa jag. Jag är Lilla Tysta Foten. Vem är du?
   Då vände hon sej om.
   —Jag är Stora Ledsna Stekoset, suckade hon. Jag vara blekansiktenas sommarslav.
   —Då ska jag befria dej, sa jag.
   Så gjorde jag det.
   Men först tog mamma av sig förklädet och högg fast farfars två halvstekta fläskkotletter med pappas Bowiekniv: "Kommer sen, Stekoset" skrev hon på en lapp. Sedan smög vi förbi pappa som satt i en solstol och löste korsord. Farmor var kvar vid sitt fönster. Och farfar behövde vi inte oroa oss för. Han låg på knä i jordgubbslandet och svor åt små sniglar.
   —Tack för att du räddade mitt liv, sa mamma när vi var i säkerhet.
   —Det var så lite, sa jag. Vad ska vi göra nu?

   Ur: "Kulturradion på Kulturhuset" 2002

Slumpartad wiki