Fandom

Svenskanoveller Wiki

Prinsessan och Bengt

753sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

Av Malin Lindroth

Domaren har svingat sin klubba och sagt att jag, prinsessan, måste bo på slottet tillsammans med han som heter Bengt. Slottet är topputrustat med diskmaskin och storbildsteve och lampor som tänds när man inte är hemma. (Det finns en del tjuvar som spanar på oss.) Vi har en trädgård med utemöbler och några rosenbuskar som Hon planterade innan hon blev så nervös. I garaget finns flera motorcyklar som Bengt tänker reparera. Alla säger att han är så snygg och borde ha sökt sig till filmen.
Jag har mitt rum och Bengt har sitt. Mitt är romantiskt inrett med rostapet och en lång hylla för dockorna att sitta på, en säng med stora kuddar och en del prydnadssaker. På väggarna hänger fotografier på människor från USA. Här finns gott om plats för hamsterpojken. Ibland släpper jag ut honom ur buren och låter honom få motion. De rosa fötterna halkar och krafsar bland vildblommorna på överkastet. Sedan måste han vila sig en stund och få en karamell.
   Jag ger honom flera stycken ur påsen med änglarna på. Käften går som en liten maskin när han försöker tugga nougaten med sin långa, gula tand. Den senaste tiden har han blivit tjock och ganska slö.
Om nätterna låter jag hamsterpojken ligga hos mig under täcket. Han ligger så fint och stilla på prinsessans bröst. Jag håller med båda händerna om hans tjocka mage och sjunger lite grand för att han ska lugna sig. Genom väggen hör jag takfläkten surra. Där inne ligger Bengt på sängen med skjortan och byxorna på och tänker på stora saker. Jag har en hamster och han har ett askfat som han balanserar på bröstet. Röken från hans cigaretter stiger upp mot taket.
   "Hur länge kan man ligga vaken", frågar jag Bengt.
   Han vet inte.
   På morgonen är hans ögon röda, som om någon skurit i dem.
   Idag fyller jag, prinsessan, år. Bengt har dukat trädgårdsbordet och stuckit ned servetter i glasen så det ser festligt ut. Det ligger flera paket vid min plats, ett stort och några mindre. Papperet är blankt, det skimrar fint i eftermiddagssolen.
Jag sitter i krusbärsbuskarna och väntar på en dam medan Bengt gör i ordning tårtan i köket. Jag vet inte riktigt hur damen ser ut men jag tror att hon har sandaler så man ser tårna med nagellacket och fina, små händer som håller om remmen på handväskan. Hon som bodde här förut och blev nervös hade stora klumpiga händer. Det här är den första sommaren som vi är utan henne. Hon är för nervös för att träffa just nu. Det får bli senare säger Bengt. Jag tror att det var händerna som var hennes stora problem. Riktiga snöskyfflar till händer, de fick inget grepp om sakerna. Så fort man kom in i rummet blev hon nervös och tappade något. Hon var så klumpig, slog sig på allt, gick rakt in i dörrarna och snubblade i trappan tills ansiktet bara var mos.
Jag spanar ned åt gatan efter damen med nagellacket, en dam som ska se ut som en kompis eftersom hon är kompis med Bengt, men det enda jag ser är några ungar i trädgården mittemot. De jagar varandra med vattenslangen på ett ganska fånigt vis.
   Humlorna kommer nära och surrar kring ansiktet. Det har börjat bli varmt i krusbärsbusken och klänningen klibbar mot kroppen.
   Hamsterpojken andas tungt i sin tjocka päls.
   Han ligger i mitt knä och har fått sele på sig. Jag rycker lite i snöret för att han ska piggna till men han bara välter över på sidan och blir liggande. Jag känner hans lilla hjärta slå, det pickar mot klänningstyget som om något ville kläckas där inne i hans hamsterbröst.
   Bengt kryper omkring på golvet och försöker att samla ihop tårtan med händerna när jag kommer in i köket.
   "Det kommer ingen dam", säger jag.
   "Det är lika bra att hon inte kommer."
   Golvet är kladdigt av grädde och sylt. Jag ser att hans byxor är förstörda, de fina ljusa byxorna som han köpte för damens skull. Jag släpper ned hamsterpojken på golvet. Han lunkar in under bordet.
   "Den kanske går att laga."
   "Laga!?" fnyser Bengt.
   Hans ådra bultar och blir tjock, som en blodorm i pannan.
   Jag sätter mig på diskbänken, där kan man sitta och titta på medan han som är Bengt kryper omkring på golvet.
   "Vi får väl vara utan då! Tårta!? Vad ska vi med tårta till!? Det är ingen idé att ens försöka. Nu skiter jag i det. Alltihop!"
   Plötsligt hejdar han sig med nävarna fulla av sockerkaksbotten. Han ser på mig. Ögonen byter färg.
   "Förlåt...." viskar han.
   Nu kommer det tårar.
   Han sträcker ut handen. Tar tag i mitt ben.
   "Förlåt för alltihop. Jag försöker ju bara att ordna det för oss. Jag vill bara att vi ska ha det bra."
   Jag sitter och tittar på honom och undrar vem han är. Han kallas Bengt, så mycket vet jag, och han brukar vara här och kalla sig prinsessans fader men någon konung är han inte.
   "En tårta. Vad betyder det? Det är bara en tårta, va?"
   Han breder ut armarna men får ingen prinsessa i famnen. Prinsessan kan sitta på diskbänken i hundra år utan att svara.
   "Vill du inte prata med mig?"
   Det är en förtrollning.
   "Men svara då, för helvete!?"
   Prinsessan har stenar i munnen.
   Hamsterpojken lunkar fram från sin plats under bordet. Han vill ha något något sött att snaska på och bökar med nosen bland grädden och sylten medan han som heter Bengt skriker att prinsessan ska svara och undrar om hon har blivit nervös precis som Hon, den andra.
   Det är ingen stor sak, det som händer. En del måste alltid ge sig av precis innan festen ska börja. Så kan det vara ibland. Det är kanske bäst för hamsterpojken att han får smaka på handen, den stora gräddiga handen, som hör till han som heter Bengt. Hamsterpojken har blivit så fet, snart kommer han ändå att vara för äcklig.
   "Men fan också! Svara!"
   Bengt lyfter armen högt upp i luften. Hamsterhuvudet sticker fram mellan hans tjocka fingrar och kippar efter luft. Hamsterpojke! Adjö, adjö.
   I samma ögonblick som den feta slår i väggen och rinner ned för tapeten i en sträng av hamsterblod hör prinsessan någon andas bakom ryggen. Äntligen är damen här med ett paket i famnen. Hon står på tröskeln nu och är precis som en dam ska vara med remsandaler och nagellackstår som sticker fram. Det är bara ögonen som är fel. De är vilda, de irrar runt i rummet med tårtan och hamsterpojken som rinner ned för väggen.
   "Du! Jag kan förklara", flämtar Bengt och reser sig upp.
   Men damen är redan på väg ut genom dörren.
   Jag springer efter damen. Jag springer genom trädgården, förbi trädgårdsbord, rosenbuskar och ropar att hon ska komma tillbaka. Vi kan gå på café, bara hon och jag, och glömma allt det trista som hände, men damen bara fortsätter springa ut genom slottsgrinden.
   Jag klättrar upp på grinden och ser henne försvinna runt hörnet med paketet i handen, den fina, lilla handen som kan hålla en kopp eller ett djur utan att det går sönder. Någon ropar på mig, men det är inte hon. Det är Bengt som vill ha mig tillbaka.

Hämtad här: http://www.inarchive.com/page/2012-06-22/http://www.egowar.se/2008/july/prinsessan-bengt-och-hamsterpojken.html

Slumpartad wiki