Fandom

Svenskanoveller Wiki

Rymdens frihet

753sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

Av Arthur C. Clarke

Detta är den fjärde novellen i serien "På himlens baksida" som skildrar livet i en rymdstation.

   DET ÄR NOG inte många av er som kan föreställa sig tiden innan satellitreläerna gav oss vårt nuvarande världskommunikationssystem. När jag var pojke, var det omöjligt att sända TV-program över världshaven eller att ens upprätta tillförlitlig radiokontakt runt Jordens rundade yta utan att uppfånga en massa sprakningar och smatter på vägen. Men nu betraktar vi störningsfria förbindelser som något självklart och tycker inte att det är något konstigt med att se våra vänner på andra sidan klotet lika tydligt som om vi stod ansikte mot ansikte. Ja, det är ett enkelt faktum att utan satellitreläerna skulle hela världshandeln braka samman. Om vi inte var här uppe i rymdstationerna och återsände deras meddelanden runt klotet, hur tror ni då att något av världens stora affärsföretag skulle kunna hålla sina vitt kringspridda elektronhjärnor i förbindelse med varandra?
   Men allt detta låg ännu i framtiden när vi under 70-talets sista år avslutade arbetet på Reläkedjan. Jag har redan berättat om en del av våra problem och missöden. De var nog så allvarliga vid den tidpunkten, men till slut lyckades vi i alla fall övervinna dem. De tre stationerna kring Jorden var inte längre högar av balkar, luftcylindrar och tryckkammare av plast. Hopsättningen var klar, vi hade flyttat ombord och kunde nu arbeta under bekvämare förhållanden, utan att hindras av rymddräkter och vi hade åter gravitation nu då stationerna hade försatts i långsam rotation. Inte verklig gravitation förstås, men centrifugalkraften känns precis på samma sätt när man är ute i rymden. Det var skönt att kunna hälla upp drycker i ett glas och att kunna sitta utan att sväva bort vid minsta luftdrag.
   När de tre stationerna var färdigbyggda, återstod ett års rejält arbete med att installera all den radio- och TV-apparatur som skulle lyfta upp världens kommunikationssystem i rymden. Det var en stor dag di. vi upprättade den första TV-länken mellan England och Australien. Impulserna sändes upp till oss i Relä Två, som befann sig mitt över Afrika, och vi sände dem vidare till Relä Tre — som svävade ovanför Nya Guinea — och de skickade ner dem till Jorden igen, klara och tydliga efter sin 140 000 kilometer långa färd.
   Detta var emellertid teknikernas privata prov. Det officiella öppnandet skulle bli den största händelsen i världskommunikationernas historia — en global TV-sändning i vilken alla nationer skulle delta. Det skulle bli ett tretimmars program där TV-kameran för första gången svepte runt världen och tillkännagav för mänskligheten att avståndens sista barriär var riven.
   Programplanerandet hade, sade en del människor cyniskt, krävt lika mycket arbete som byggandet av rymdstationerna, och av alla de problem programmakarna hade att lösa var det svåraste att välja en ceremonimästare eller konferencier som skulle presentera de olika inslagen i denna globala show som skulle ses av halva mänskligheten.
   Gud vete hur mycket intriger, utpressning och svartmålning av andras karaktär som försiggick bakom kulisserna. Det enda vi visste var att en vecka före den stora dagen kom en icke tidtabellsenlig raket upp till omloppsbanan med Gregory Wendell ombord. Det var en rätt stor överraskning, eftersom Gregory inte var en så framstående TV-personlighet som till exempel Jeffers Jackson i USA eller Vince Clifford i England. Det verkade emellertid som om de stora kanonerna hade eliminerat varandra, och Gregg hade fått det eftertraktade jobbet genom en av dessa kompromisser som politikerna känner till så väl.
   Gregg hade börjat sin bana som discjockey på en universitetsradiostation i amerikanska mellanvästern och hade arbetat sig upp via Hollywoods och Manhattans nattklubbar, tills han nu hade ett eget dagligt program som sändes över hela USA. Bortsett från hans cyniska men samtidigt avslappat nonchalanta uppträdande var hans största tillgång den djupa sammetslena rösten, som han antagligen hade sitt negerblod att tacka för. Även när man inte alls delade hans uppfattning — ja, även när han var direkt oförskämd mot en i en intervju — var det ändå ett nöje att lyssna på honom.
   Vi visade honom runt överallt i rymdstationen och lät honom till och med stiga ut genom en luftsluss iklädd rymddräkt — vilket stred mot bestämmelserna. Han var förtjust i alltihop, men det var två saker han tyckte särskilt om.
   —Den här luften som ni tillverkar, sa han, den är många gånger bättre än den som vi får nöja oss med nere i New York. Det här är första gången jag inte har något besvär av min bihåleinflammation sedan jag började i TV. Han njöt också av den låga gravitationen. I stationens ytterdelar var en människas tyngd bara hälften av hennes normala nere på Jorden - och i dess axel hade man ingen tyngd alls.

   DEN NYA MILJÖN distraherade emellertid inte Gregg från hans arbete. Han tillbringade timmar i kommunikationscentralen med att putsa sitt manuskript och repetera sina repliker och studera de många kontrollskärmar som skulle bli hans fönster mot världen. Jag stötte på honom en gång då han gick igenom sin presentation av drottning Elizabeth, som skulle tala från Buckingham Palace allra sist i programmet. Han gick så helt upp i sitt jobb att han 'inte ens märkte att jag stod bredvid honom.
   Nåväl, det där televisionsprogrammet har nu gått till historien. För första gången såg en miljard människor ett program som kom från Jordens alla hörn och i vilket världens främsta medborgare deltog. Hundratals kameror på land, till havs och i luften blickade nyfiket på det roterande klotet, och till slut kom den där underbara bilden av Jorden genom en specialkonstruerad lins som fick hela planeten att långsamt avlägsna sig tills den försvann bland stjärnorna ...
   Det var förstås några saker som hakade upp sig. En kamera på Atlantens botten var inte klar i rätta ögonblicket, så vi var tvungna att anslå lite extra tid åt att titta på Taj Mahal. Och på grund av ett kopplingsfel kom sändningen till Sydamerika att förses med rysk text, medan halva Sovjetunionen ansträngde sig med att försöka läsa spanska. Men det där var ingenting mot vad som skulle ha kunnat hända.
   Under hela det tre timmar långa programmet ljöd Greggs fylliga men aldrig pompösa stämma. Han presenterade berömdheterna och de okända på samma lediga sätt. Det var en förnämlig insats han gjorde, och gratulationerna strömmade upp per radio i samma ögonblick som sändningen slutade. Men han hörde dem inte — han hade ett kort, privat telefonsamtal med sin agent och gick sedan till sängs.
   Nästa morgon väntade färjraketen för att föra honom tillbaka till Jorden och till vilket jobb som helst han fann för gott att tacka ja till. Men den avgick utan Gregg Wendell, nu andre hallåman i Relä Två.
   —Folk kommer att tro att jag har blivit tokig, sa han med ett belåtet leende, men varför skulle jag fara tillbaka till den där karriärjakten där nere? Jag har hela universum att titta på, jag andas rök- och dammfri luft, den låga gravitationen får mig att känna mig som en Herkules och mina tre kära ex-fruar kan inte komma åt mig.
   Han kastade en slängkyss till färjraketen som just avgick.
   —So Long, Jorden, ropade han. Jag kommer tillbaka när jag börjar längta efter trafikstockningarna på Broadway och gråmulna morgnar, Och om jag får hemlängtan, så kan jag titta på vilket ställe som helst på planeten genom att bara vrida på en knapp. Jag är faktiskt mer i händelsernas centrum här än jag nånsin skulle kunna vara på Jorden, men samtidigt kan jag isolera mig från mänskligheten närhelst jag får lust.
   Han log fortfarande medan han med blicken följde färjraketen som just hade inlett sitt långa fall mot Jorden — mot den berömmelse och rikedom som hade kunnat bli hans. Och sedan lämnade han muntert visslande observationshytten med två meter långa kliv för att läsa väderleksrapporten för södra Patagonien.

   Originalets titel: The Other Side of the Sky — Freedom of Space, 1957
   Källa: Häpna 2 1959

Slumpartad wiki