Fandom

Svenskanoveller Wiki

Sjätte dagens fjärde novell

753sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

Av: Giovanni Boccaccio

CURRADO GIANFIGLIAZZI VAR på sin tid en av de främsta medborgarna i vår stad. Han var frikostig, magnifik och ridderlig i sitt levnadssätt. Förutom all den omfattande affärsverksamhet han ägnade sig åt, fann han även stort nöje i att jaga med hund och falk.
   En gång hade han varit och jagat i närheten av Peretola, och hans duktiga falk hade då slagit en trana. Currado tittade på tranan och såg att det var en ungfågel med fint och gott kött, så han tog den med sig hem och sände ner den till sin kock, vilken hette Chichibio och var venetianare. Han lät säga till Chichibio att fågeln skulle stekas väl och sedan läggas upp snyggt och serveras till kvällsmåltiden.
   Chichibio var nog en bra kock, men annars var han lite vimsig och tanklös. I alla fall fick han nu på sin lott att göra middag av tranan. Han plockade den och gjorde den i ordning för beredning. Sedan satte han den över elden och vaktade den med största omsorg. När fågeln nästan var färdigstekt och man kände en underbar stekdoft spridas från den, råkade en flicka från grannskapet komma in i köket. Hon hette Brunetta och var Chichibios lilla ögonsten. Brunetta såg genast vad som fanns byer elden, och när hon även kände det goda stekoset, frågade hon inställsamt om hon inte kunde få ett av låren. Chichibio svarade henne nästan som om han sjöng: "Det ska ni inte få av mig, donna Brunetta, det ska ni inte få av mig."
   Donna Brunetta blev lite sur för detta svar och sade till sin beundrare: "Hör nu Chichibio, jag svär vid Gud att om jag inte får det där låret, ska du minsann aldrig få det minsta lilla goda av mig!"
   Nu började ett litet gräl, vilket dock snabbt slutade med att Chichibio gav sig: han ville ju inte gärna reta sin donna Brunetta. Så han gick fram till fågeln som nu var färdigstekt, drog loss ett lår och gav det till flickan.
   Signor Currado hade nu satt sig till bords med några gäster, och när tranan kom på bordet med bara ett lår, blev Currado något förvånad. Han lät kalla till sig Chichibio och frågade vad som hade hänt med fågelns andra lår. Den lille lögnhalsen Chichibio svarade då utan att tänka sig för: "Herrn, tranorna har ju bara ett ben och ett lår."
   Currado ilsknade till över detta dumma svar och utbrast: "Hur fan kan de bara ha ett enda ben och ett enda lår?! Jag har minsann aldrig sett en trana som den här! Och aldrig har jag hört talas om det heller!"
   Men Chichibio fortsatte med sin lögn: "Men så är det, herrn! Och närhelst Ni vill, ska jag faktiskt låta Er få se levande tranor som är precis som den här."
   Currado, som tänkte på sina gäster och inte ville låta dem vara med om ett utdraget gräl med tjänstefolket, sade till sin kock: "Eftersom du lovar att du kan visa mig levande tranor som den här enbenta stackaren, så vill jag minsann se det redan i morgon bitti! Och har du rätt är jag nöjd. Men jag svär vid Kristi heliga lekamen att om det förhåller sig på annat vis, ska jag låta dig få så mycket stryk att du kommer att minnas mitt namn så länge du någonsin lever!"
   Den kvällen växlade de alltså inte fler ord. På natten kunde Currado dock inte sova på grund av sin ilska över den enbenta tranan, och när morgonen kom steg Currado upp lika arg som kvällen innan. Han sade till att hästarna skulle föras fram, steg upp i sadeln på sin egen häst och lät Chichibio sätta sig på en gammal arbetshäst. Sedan tog han kocken med sig och red iväg mot ett ställe där floden brett ut sig och där det på stränderna alltid brukade finnas gott om tranor vid soluppgången. När de startade sade han till Chichibio: "Snart ska vi se vem som har rätt. Du eller jag."
   Chichibio, som såg att Currado fortfarande var arg och även förstod att det nu gällde för honom att bevisa vad han sagt om de enbenta tranorna, red strax bakom sin husbonde uppfylld av en rädsla som inte var av denna värld. Han hade ju ingen aning om hur han skulle kunna klara sig. Hade han bara kunnat, skulle han flytt därifrån så fort benen bar på hästen. Men han kunde ju inte smita undan utan var tvungen att snällt följa efter Currado som red före. Han tittade sig omkring hela tiden och överallt tyckte han sig se skuggor av tranor som stod på sina två präktiga ben.
   Men när de kommit lite närmare floden, fick Chichibio mellan träden plötsligt syn på mer än tolv tranor vilka stod och vilade på flodstranden. Och som tranor alltid brukar göra när de sover, så gjorde även dessa fåglar: de stod på ett ben. Chichibio kallade kvickt på Currado, pekade på tranorna och sade: "Herr Currado, nu kan Ni se med Era egna ögon vad jag sade igår kväll; tranor har ju bara ett enda ben och en enda fot, precis som tranorna där borta på stranden."
   Currado vände sig åt det håll som Chichibio pekade och fick genast syn på tranorna. Han tittade på dem ett ögonblick och sade: "Vänta du bara så ska jag minsann visa att de där också har två ben!"
   Han red lite närmare. Sedan skrek han ner mot floden: "Ho-ho!"
   Vid detta höga rop satte tranorna kvickt ner sitt andra ben sprang några steg och försvann upp i luften. Currado vände sig mot Chichibio och sade: "Nå, vad tycker du, din glupska kock, har de ett eller två ben?"
   Chichibio var nästan bedövad av skam och rädsla. Och utan att han själv visste varifrån orden kom, svarade han: "Ja herrn, men Ni skrek ju inte 'ho-ho' till tranan på bordet igår kväll; hade Ni gjort det, skulle även den tranan skickat ut sitt andra ben!"
   Currado tyckte det var ett så roligt svar att all hans vrede försvann och han bröt ut i ett hjärtligt skratt. "Chichibio", sade han, "du har verkligen rätt! Jag skulle ha skrikit 'ho-ho' även till den stekta tranan igår."
   På det sättet lyckades alltså Chichibio klara sig ur en svår situation och samtidigt komma på god fot med sin husbonde igen.

Ur Decamerone, Studentlitteratur (HelikonBiblioteket) 1995 /1996. Översättning: Sven Ekblad.

Slumpartad wiki