FANDOM

Spagumman 1

Av Karel Čapek

SOM varje vettig människa kommer att begripa kunde denna historia aldrig ha hänt vare sig hos oss i Tjeckoslovakien eller i Frankrike eller Tyskland, ty i dessa länder åligger det som bekant domarna att döma efter lagens bokstav och icke efter sitt hederliga förstånd och samvete. Och eftersom den här berättelsen handlar om en domare som trots paragraferna dömde efter sitt eget sunda förnuft, så följer därav att händelsen inte kan ha utspelats någon annanstans än i England. Och det i själva London, närmare bestämt Kensington. Eller kanske det var i Brompton eller Bayswater? Domaren hette mr Justice Kelley. Och kvinnan som blev dömd hette helt enkelt Myers, mrs Edith Myers.
  — Älskling, sa poliskommissarie Mac Leary en kväll till sin hustru, jag skulle bra gärna vilja veta vad det där fruntimret Myers egentligen lever på. Nu mitt i februari skickar hon pigan att köpa sparris. Dessutom har jag konstaterat att hon dagligen tar emot mellan tolv och tjugo besökande, från kolgumman till hertiginnan. Du tänker kanske svara att hon spår i kort. Det må så vara, men det kan likaväl vara en täckmantel för nånting helt annat. Kanske för koppleri eller spionage. Det där skulle jag gärna villa ha lite klarhet i.
  — Javisst, Bob, sa den förträffliga mrs Mac Leary, låt mig sköta den saken.
Och så hände det sig att mrs Mac Leary nästa dag knackade på mrs Myers dörr, naturligtvis utan vigselring men i stället så mycket ungdomligare klädd och kammad likt en ung flicka som börjar tycka att det kan vara på tiden att avstå från ungdomens dårskaper.
  — Var så god och sitt, barn lilla, sa den gamla damen sedan hon hade mönstrat sin blyga gäst. Varmed kan jag stå till tjänst?
  — Jag ... jag skulle vilja ... Jag fyller tjugo år i morgon och skulle så gärna vilja höra lite om framtiden.
  — Kära miss ... förlåt, vad heter ni? sa mrs Myers, tog en kortlek i handen och blandade energiskt.
  — Jones, viskade mrs Mac Leary.
  — Ja ser ni, kära miss Jones, ni misstar er. Jag spår visst inte i kort, jag lägger bara en och annan stjärna för vänskaps skull och för mitt eget höga nöje. Kupera nu med vänster hand och lägg upp fem högar. Så där ja. Jag lägger bara en stjärna ibland, så där som alla gamla damer gör allt emellanåt — nej se bara! avbröt hon sig när hon vände upp den första högen. Ruter, det betyder pengar. Och hjärterknekten, det här blir en vacker stjärna.
  — Å, sa mrs Myers nyfiket, mera, snälla ni.
  — Ruter knekt, sa mrs Myers och vände på nästa hög. Spadertian, det betyder resa. Men här, här ser jag klöver, klöver betyder alltid tråkigheter, men hjärterdamen ligger underst.
  — Vad betyder det? frågade mrs Mac Leary och spärrade upp ögonen så mycket hon förmådde.
  — Ruter igen, grubblade mrs Myers över tredje högen. Kära barn, ni har mycket pengar att vänta. Men jag vet inte om det är ni själv som ska göra en lång resa eller om det är någon som står er nära som ska göra den. Men det är någon som vill hindra er, en äldre man ...
  — Det är säkert min ... far, menade mrs Mac Leary.
  — Där har vi det, sa mrs Myers högtidligt. Det var den bästa stjärna jag har sett. Inom ett år kommer ni att fira bröllop, en mycket rik ung man, miljonär eller affärsman, kommer att gifta sig med er, men dessförinnan måste ni kämpa med svårigheter ; en äldre man kommer att ställa dem i er väg. Efter bröllopet kommer ni att fara långt bort, antagligen över havet rent av.
  — Så får jag be om en guinea till den kristliga missionen bland fattiga negrer.
  — Tack, mrs Myers, sa mrs Mac Leary och plockade fram ett pund och en shilling ur sin handväska. Men vad kostar det utan svårigheterna?
  — Korten låter inte muta sig, sa damen värdigt.

Spagumman 2

Det där passar mig inte alls, spådomen passar mig inte alls, sa mr Mac Leary och rev sig betänksamt bakom örat. Förresten så heter hon inte alls Myers utan Meyer och är från Lybeck. Jag håller fem mot ett på att hon plockar ur folk saker och ting som inte alls angår henne. Jag ska anmäla saken för rätten.
   Och mr Mac Leary anmälde verkligen saken för rätten, och underligt nog tog man där inte ärendet från den skämtsamma sidan; och så kom det sig att den hedervärda mrs Myers kom inför domaren, mr Kelley.
  — Nåå, mrs Myers, sa domaren, hur förhåller det sig egentligen med era kortläsarkonster?
  — Kors i alla mina dar, något måste man ju leva på. Och vid mina år kan man ju inte gärna uppträda i baletten.
  — Hm, ni är anklagad för att inte begripa er på ert yrke. Det är som om en sockerbagare skulle sälja chokladbitar av lera. För en guinea begär folk i alla fall en ordentlig spådom. Varför spår ni när ni inte kan det?
  — Det finns folk som är nöjda. Herr domare, jag spår sånt som folk gärna vill höra. Glädjen är värd några shilling bara den, och många gånger slår det faktiskt till på köpet in. »Mrs Myers», sa en fru till mig nyligen, »ingen har nånsin spått mig så bra som ni.» Den frun bor i St. John's och ligger i skilsmässa med sin man.
  — Här har vi i alla fall en som kan vittna mot er. — Mrs Mac Leary, var snäll och berätta för oss vad ni vet.
  — Mrs Myers läste i korten, pratade mrs Mac Leary jäktat, att jag skulle gifta mig i år, att jag skulle gifta mig med en mycket rik man och att jag skulle fara min väg med honom över havet.
  — Varför just över havet? hörde sig domaren för.
  — För att spadertian låg i andra högen, och det betyder en resa, sa mrs Myers.
  — Dumheter, brummade domaren, spader tio betyder hopp. Resa är spader knekt. Om rutersjuan ligger, bredvid betyder det en lång resa som ser ut att bli givande — ni har alltså spått vittnet att hon ska bli gift inom ett år med en rik ung man, men mrs Mac Leary är redan gift sedan tre år tillbaka med den förträfflige poliskommissarien Mac Leary. Vad säger ni om det, mrs Myers?
  — Herregud, genmälde den gamla damen lugnt, sådant händer. Damen satt där utpyntad framför mig, och vänstra handsken var trasig på henne, så man kunde begripa att hon inte hade det för fett, men gärna skulle vilja vara elegant. Hon sa att hon var tjugo år, men hon är minst tjugofem...
  — Tjugofyra, protesterade mrs Mac Leary.
  — Det gör detsamma. Följaktligen ville hon gärna gifta sig, för hon sa att hon var fröken. Och därför la jag en. stjärna som ställde en rik man i utsikt. Jag tyckte det kunde passa bra.
  — Och vad menade ni med svårigheterna, den äldre mannen och resan över havet? frågade mrs Mac Leary.
  — Herregud, man måste ju ge kunderna något för pengarna, sa frun rättframt.
  — Det räcker, sa domaren. Mrs Myers, era spådomskonster är rena bedrägeriet. Man måste begripa sig på korten. Det finns kanske olika teorier, men aldrig, och lär er det, aldrig betyder spadertian resa. Ni får betala 50 pund i böter, som livsmedelsförfalskare eller handlare som säljer värdelösa varor. Vidare, mrs Myers, är ni misstänkt för spioneri, men den saken erkänner ni väl inte, antar jag.
  — Så sant Gud lever, ropade mrs Myers, men domaren avbröt henne.
  — Nåja, vi bryr oss inte om det då, men eftersom ni är utlänning utan ordentligt yrke kommer myndigheterna att begagna sig av sin rätt och utvisa er ur landet. Tack, mrs Mac Leary. Farväl, mrs Myers. Och det vill jag säga er, att det är cyniskt och samvetslöst av er att spå i kort, som ni har gjort — och det falskt till på köpet. Kom det ihåg, mrs Myers.
  — En sån otur! suckade gumman. Just nu när affärerna började arta sig.

Ungefär ett år senare mötte domaren Kelley kommissarien Mac Leary.
  — Vackert väder i dag, sa domaren vänligt. Hur mår er fru förresten? Mr Mac Leary såg sur ut.
  — Mrs Mac Leary — det vet jag inte. Vi är nämligen skilda.
  — Va säger ni! sa domaren bestört.
  — Jo, det gick till så att det plötsligt dök upp en miljonär — han är visst affärsman i Melbourne. Jag ville hindra det hela, men ... mr Mac Leary gjorde en hopplös gest med handen. För en vecka sen gav dom sig i väg på bröllopsresa till Australien.

Källa: All världens berättare nummer 8 949. Övers.: Sten Rein Ill.: Folke Karlsson

Slumpartad wiki