Fandom

Svenskanoveller Wiki

Systrarna i parken

754sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

Av Gro Dahle

DE TRE SYSTRARNA gick sida vid sida i parken en våt vårdag i mars. Stortutt var den äldsta av flickorna. Hon riktigt gick och hittade till sig med sina hittar. Som en prinsesstårta. Mellantutt gick bredvid och var så där mitt-i-mellan hela hon. Hon struttade som bara den med sina två. Men längst till vänster gick Pyttetutt med sina pyttesmå brysselkål som två hemligheter fram på bröstet. Hon gick så långt utåt kanten att hon fick alla kvistar i ansiktet. Men det gjorde ingenting, för hon var fjorton och förhållandevis glad.

När de hade kommit halvvägs genom parken såg Pyttetutt länge på Stortutt.
  — Hur känns det för dig, Stortutt, att ha såna stora stora?
  — Å, det känns som det ser ut det, Pyttetutt. Det känns som två stora vita skepp på kryssning i Medelhavet.
  — Jaha, sa Pyttetutt och såg för sig två stora vita båtar gungande sida vid sida i det varma medelhavsvattnet. Det måste vara väldigt härligt, tänkte hon.

Lite senare måste Pyttetutt fråga igen:
  — Du då Mellan, hur känns det för dig då, att ha två såna struttande så där?
  — Å, det känns precis som det ser ut, sa hon stolt. Det känns precis som två valpar eller marsvin som hoppar och dansar under blusen och vill fram.
  — Å, jaså? sa Pyttetutt och tittade ner på sina egna.
  — Du då, Pytteliten? frågade systrarna försiktigt och såg på Pyttetutt som var pytteliten ända från halsen och ner till hälen.
  — Det känns precis som det ser ut, sa Pyttetutt. — Det känns som en vindpust i en liten vassrugge.
   Och så gick de längs grusgångarna i parken och var så nöjda med att vara flickor som bara flickor kan vara.
   När de kom till de tre lönnarna, träffade de en tuffing som var så tuff att han inte riktigt visste hur han skulle stå för att vara tuffast. Stortutt tuffade till sig mer än någonsin. Och båtarna gungade ut på det öppna havet som två Danmarksfärjor över Kattegatt. Mellantutt hade två knubbiga valpar i famnen som hoppade upp och ner inunder blusen. Hon äpplade till sig, röd och vit över hela sig. Men Pyttetutt blev ännu mindre mellan skulderbladen. Hon vajade som ett smalt strå i vinden. Väldigt försiktigt.
   Pojken vargade till sig så gott han kunde. Sedan spenderade han tugggummi på alla tre. Och efter det körde han tre rundor med mopeden, en runda med var och en. Stortutt satt framåtlutad med sina två skepp försiktigt förtöjda mot hans rygg. Han kände värmen från henne genom jackan och blev het ända ner i tårna. Mellantutt satt rakt upp och ner bakom honom. Då och då buffade en av valparna honom i ryggen. Och han kände valpen som en liten stöt från hårrötterna och ner längs ryggraden. Pyttetutt satt bakåtlutad och vajade i vinden. Pojken kände henne inte, men han visste att hon fanns där. Och det räckte. Tre såna fina tjejer, tänkte pojken. Fina som bara tjejer kan vara.

Två månader senare satt han och Pyttetutt i parken på en bänk. Och det var sommar. De åt smågodis tills det isade i tänderna. Och hon slapp vara rödluva. Och han slapp vara varg.
  — Hur känns det att ha så söta öron? frågade pojken.
  — Det känns precis som det ser ut, svarade hon. — Det känns som två rosa snäckor på var sida om huvudet. Jag kan höra havet så ofta jag vill. Och om det är alldeles tyst, kan jag höra stjärnorna.
   Sedan sprang de i kapp till bassängen, och Pyttetutt hoppade från tio meter utan att tveka.

Ur Pälsjägarliv: ödesdigra berättelser, Zelos 1995. Översättning: Ingalill Andreasson, Stewe Claeson och Lotta Eklund

Slumpartad wiki