Fandom

Svenskanoveller Wiki

Till det innersta

754sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

Av Ursula K. LeGuin

"Är det här jorden?" utropade han, för allting hade plötsligt blivit annorlunda.
   "Ja, det här är jorden", svarade det andra som fanns bredvid honom, "och ni har inte hamnat utanför den. I Zambia rullar folk i tunnor nerför sluttningarna för att träna sig för rymdfärder. Israel och Egypten har tagit död på allt som växer i öknarna hos varandra. Det Bästa har köpt ak- aktiemajoriteten i Förenta staterna/General Mills-koncernen. Jordens befolkning växer med trettio miljarder varje torsdag. Mrs Jaquelin Kennedy Onassis gifter sig med Mao Tse Tung på lördag för att få trygghet, och Ryssland har förgiftat Mars med brödmögel".
   "Så skönt", sade han, "då är allting som vanligt".
   "Nästan" sade det andra bredvid honom. "Som Jean-Paul Sartre sade på sitt älskvärda sätt: 'Helvetet, det är andra människor"' .
   "Åt helvete med Jean-Paul Sartre. Jag vill veta var jag dr".
   "Jaha" , sade det andra, "men tala då om för mig vem ni är".
   "Jag är".
   "Ja?"
   "Jag heter!"
   "Vad då?"
   Han stod där medan ögonen fylldes av tårar och knäna av gelé och han visste att han inte visste vad han hette. Han var en tomhet, en nolla, ett x. Han hade en kropp och allt det, men hade inget vem.
   De stod vid randen av en skog, han och det andra. Det var alldeles avgjort en skog fast den verkade ovårdad i lövet och litet herbicidfrätt i kanterna. En hjortkalv var på väg bort från dem in i skogen, och som den gick föll namnet av den. Någonting vände på huvudet och såg på dem med milda ögon från mörkret under träden innan det försvann. "Det här är England" , utbrast tomhet och högg tag i det drivande halmstrået, men det andra sade: "England sjönk för flera år sen" .
   "Sjönk`?"
   "Ja. Rakt ner. Det finns ingenting kvar av det utom de högsta fem metrarna på Mount Snowdon, och dem kallar de nu för Nya Wales-revet".
   Vid detta sjönk också tomhet. Han var tillintetgjord. "Nej" , jämrade han och föll på knä i akt och mening att be någon om hjälp, men han kunde inte komma ihåg vem det var man bad om hjälp. Det började med ett T, det var han nästan säker på. Han började gråta.
   Det andra satte sig på gräset bredvid honom och lade efter en stund en hand på hans axel och sade: "Se så, ta det inte så hårt" .
   Den vänliga rösten ingav honom nytt mod. Han behärskade sig, torkade tårarna med ärmen och såg på det andra. Det var likt honom, i stora drag. Men det hade inget namn det heller. Vad var det så bra för?
   Skuggor föll in i ögonen när Jorden vred sig på sin axel, skuggorna som gled åt öster och uppåt, in i det andras ögon.
   "Jag tycker" , sade tomhet försiktigt, "att vi borde flytta oss så att vi kommer bort från skuggan av det, detta, här". Han visade på sakerna intill dem, stora saker som var mörka nertill och en oändlighet av grönt upptill och som han inte kunde minnas namnet på. Han undrade om de hade varsitt namn eller ett tillsammans, och han och det andra, delade de också på ett namn eller hade de varsitt? "Jag känner på mig att jag skulle minnas bättre om vi kom längre ifrån det, ifrån dem", sade han.
   "Gärna för mig," sade det andra. "Fast skillnaden blir inte så stor, numera."
   När de kommit bort från det ut i solskenet mindes han genast att det hette skog och att de hette träd. Han kunde emellertid inte erinra sig om varje träd hade ett eget namn. I så fall mindes han inget av dem. Kanske hade han inte varit personligt bekant med de här träden.
   "Vad skall jag göra?" sade han. "Vad skall jag ta mig till?"
   "Men hör nu, ni kan ju kalla er vad ni vill. Varför gör ni inte det?"
   "Men jag vill veta vad jag verkligen heter".
   "Det är inte så lätt alla gånger. Ni kunde väl som ett provisorium ta en tillsvidare-etikett, bara för att göra det lättare att prata med folk och så där. Ta ett namn, vilket som helst" , sade det andra och räckte fram en blå låda som det stod "Vakanser" på.
   "Nej" , sade tomhet stolt. "Jag vill välja mitt eget namn" . "Nå, då så. Men vill ni inte ha en pappersnäsduk?" Tomhet tog en pappersnäsduk, snöt sig och sade: "Jag tänker heta . . ." Han hejdade sig, skräckslagen.
   Det andra såg på honom med milda ögon.
   "Men hur skall jag kunna säga vem jag är när jag inte vet vad jag är?"
   "Och hur kan ni ta reda på vad ni är?"
   "Om jag hade någonting — om jag gjorde någonting ..."
   "Skulle det hjälpa en att vara?"
   "Naturligtvis".
   "Det har jag aldrig tänkt på. Men i så fall spelar det väl ingen roll vad ni har för namn, det duger med vilket som helst, det som betyder någonting är vad ni gör".
   Tomhet reste sig. "Jag vill vara," sade han bestämt. "Jag tänker kalla mig Ralph". Ridbyxor i korderoj slöt sig tätt om hans muskulösa lår, spännhalsduken klämde högt om halsen, svetten kliade i det tjocka, lockiga håret. Han piskade med ridspöet mot stövlarna och vände ryggen mot Amanda, som satt i sin gamla grå klänning i pekanträdets djupa skugga. "Ni är en fjolla" , sade han.
   "Så ni säger, Mr Ralph", flöjtade den loja sydstatsrösten. "Jag är bara litet grann envis".
   "Ni förstår nog att fast jag är yankee äger jag all mark härifrån till Weevelville? Jag äger det här grevskapet. Er farm skulle inte duga åt en av mina svartingar att odla jordnötter på."
   "Ni har så rätt. Men vill ni inte komma och sätta er här i skuggan, mr Ralph? Det är hett där ute i solskenet".
   "A, du högfärdiga lilla vildinna" mumlade han och vände sig om. Han såg henne i skuggan av det stora gamla trädet, vit som en lilja i den slitna gamla klänningen: parkens vita lilja. Plötsligt låg han vid hennes fötter och grep om hennes händer. Hon skälvde hjälplös under hans starka händer.
   "Men mr Ralph", flämtade hon matt. "Vad menar ni med det här?"
   "Jag är man, Amanda, och ni är kvinna. Jag har aldrig velat ha den mark du äger. Jag har aldrig velat ha någonting annat än er, min vita lilja, min lilla rebell. Jag vill ha dig, jag vill ha dig, Amanda. Säg att du vill bli min hustru".
   "Ja", andades hon och böjde sig över honom som en vit blomma böjer sig och deras läppar möttes i en lång, lång kyss. Men det tycktes inte alls tjäna någonting till.
   Kanske borde det flyttas framåt en tjugo trettio år.
   "Du din satans hynda" , mumlade han och vände sig om. Han såg henne sitta naken där i skuggan med ryggen mot pekanträdet och med uppdragna knän. Han gick emot henne medan han knäppte upp gylfen. De parade sig i det sträva gräset som myllrade av tusenfotingar. Han pumpade som en hingst, hon jämrade ylande O000 Aaaah. Kommer kommer kommer kom oao oao oao KLIMAX.
   Och sen?
   Tomhet stod ett stycke ifrån skuggan och såg dystert på det andra.
   "Är jag man?" frågade han. "Är ni kvinna?"
   "Fråga inte mig", sade det andra tjurigt.
   "Jag trodde det allra viktigaste var att fastställa den saken" .
   "Det betyder inte så mycket".
   "Ni menar att det inte betyder någonting om jag är man eller kvinna?"
   "Det är klart att det gör. Det betyder en del för mig också. Men det betyder också en del vilken man eller vilken kvinna vi är eller, som det faller sig, inte är.
   "Men könet" .
   "För fan", bröt det andra ut i plötsligt raseri". Springmaskar har kön, sengångare har kön, Jean-Paul Sartre har
   kön — vad bevisar det?"
   "Ja, men kön är verkligt, jag menar, verkligen verkligt, det är att ha och att agera som allra mest intensivt. När en man tar en kvinna bevisar han att han finns".
   "Jag förstår. Men om han är kvinna?"
   "Jag var Ralph".
   "Försök vara Amanda", sade det andra vresigt.
   Det blev tyst en stund. Skuggor kröp fram österut och uppåt från skogen över gräset. Mycket små fåglar skrek jugjugjug tiröö. Tomhet satt på huk. Det andra låg på marken och lade nedfallna barr i mönster, skuggad, nedslagen.
   "Förlåt mig" , sade tomhet.
   "Ingen orsak" , sade det andra. "Hur som helst var det inte verklighet" .
   "Hör på", sade tomhet och for upp. "Jag vet vad det är som har hänt. Jag har hallucinationer. Jag har tagit in någonting och nu har jag hallucinationer, det är vad det är".
   Det var det. Han var ute på en tur. Han paddlade en liten kanot på ett lång smalt, mörkt blänkande vattendrag. Taket och väggarna var av betong. Det var ganska mörkt. Den långsträckta sjön eller bäcken eller kloaken sluttade påtagligt uppåt. Han paddlade mot strömmen, uppåt. Det var slitsamt, men kanoten gled framåt lika tyst som det svarta blanka vattnet rörde sig bakåt och neråt. Han rörde sig mycket tyst, paddeln skar ner i vattnet ljudlöst som en kniv i smör. Hans stora gitarr i svart och pärlemor låg på sätet i fören. Han visste att någon följde efter honom men han sade ingenting. Han fick inte säga någonting eller ens vända på huvudet. Orkade de inte hålla takten med honom var det deras huvudvärk, honom kunde de inte skylla på. Han kunde inte sakta farten, för då skulle strömmen få grepp om kanoten och rycka undan den under honom och vad skulle det då bli av honom? Han slöt ögonen och fortsatte att paddla; tyst nedskärning, kraftiga tag. Det hördes ingenting bakom honom. Vattnet gjorde heller inget ljud. Betongen gjorde inget ljud.
   Han undrade om han verkligen rörde sig framåt eller hände på samma ställe medan det svarta vattnet rann åt helvete under honom. Han skulle aldrig komma ut i dagsljuset igen. Ut, ut —
   Det andra tycktes inte ha märkt att tomhet varit borta en stund, det låg kvar och formade figurer av barr och sade till sist: "Hur är det med ert minne?"
   Tomhet sökte igenom det för att se om det hade förbättrats medan han var borta. Det fanns mindre i det än det gjorde förut. Skåpet var tomt. Det fanns en massa bråte i källaren och på vinden, gamla leksaker, barnramsor, amsagor, men ingen näring för vuxna, inte minsta tecken på maktställning, inte en glimt av framgång. Han sökte och sökte som en metodisk, svulten råtta. Till sist sade han osäkert: "Men jag minns England".
   "Fattas bara. Jag skulle tro att ni till och med minns Omaha".
   "Men jag menar, jag minns att jag var i England".
   "Gör ni?" Det andra satte sig upp så att barren flög omkring det. "Då minns ni att ni var, alltså. Så synd att England sjönk, då" .
   Det var tyst igen.
   "Jag har förlorat allt".
   Det låg som ett mörker i det andras ögon, och vid världens östra rand föll det nedför nattens branta sluttningar.
   "Jag är ingen" .
   "Ni vet åtminstone", sade det andra, "att ni är människa" .
   "Och vad har jag för nytta av det, utan namn, utan kön, utan allting? Jag kunde lika gärna vara en springmask eller en sengångare".
   "Ni kunde lika gärna vara Jean-Paul Sartre", sade det andra.
   "Jag!" sade tomhet, förorättad. Ett så osmakligt påstående var han tvungen att dementera, och han reste sig och sade:
   "Jag är absolut inte Jean-Paul Sartre. Jag är jag" . Och medan han sade det hittade han faktiskt sig själv; han hette Lewis D Charles och han var lika säker på det som på sitt eget namn. Och här var han.
   Här var skogen, rötter och grenar.
   Men det andra var borta.
   Lewis D Charles såg in i västerns röda öga och österns svarta öga. Han ropade högt: "Kom tillbaka. Snälla ni, kom tillbaka!"
   Han hade fått alltihop om bakfoten. Han hade stött på fel namn. Han vände och störtade — utan att självbevarelsedriften lät höra minsta pip i protest — in i den stiglösa skogen, kastade bort sig själv för att finna vad han kastat bort. Under träden glömde han åter vad han hette. Han glömde också vad det var han letade efter, vad det var han hade förlorat. Han gick längre och längre in i skuggorna, mot öster, in i skogen där namnlösa tigrar brann.

Originalets titel "A Trip to the Head " publicerad 1970, ur novellsamlingen The Wind's Twelve Quarters 1975. Översättning av Ninnan och Maud Loman

Slumpartad wiki