Fandom

Svenskanoveller Wiki

Vikingasagor - förord

754sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

FÖRORD TILL VIKINGASAGOR

Som barn läste jag i skolan Nordiska gudasagor av Hedda Andersson. Det var en finstilt bok, ganska torr och med mycket små bilder. Den var rolig ändå, tyckte jag på den tiden. Där stod inte alltför mycket om gudarna i Asgård, utan boken fortsatte med vikingasagor. Jag läste i Ragnar Lodbroks saga om Tora Borgarhjort som fick en orm. Först var den liten och söt, men den växte tills den låg runt hela huset. Den stannade i minnet liksom Ragnar Lodbroks slut i ormgropen.
   Länge har jag velat återvända till vikingasagorna, men när jag läste dem som vuxen fann jag de flesta alltför blodiga och dessutom enformiga därför att man slogs hela tiden.
   Här har jag gjort mitt urval. Jag har dels följt min smak för det omväxlande, dels försökt få med de mest kända sagorna — de som kan ha påverkat oss i sen tid.
   Först kommer Völsungasagan som blev Wagners operor om ringen, så Ragnar Lodbroks saga som är oförglömlig, och som går att knyta till Völsungasagan via Aslögs saga. Beowulf är en viktig engelsk saga som går att koppla till den sympatiske Rolf Krakes saga. Rolf Krake drabbar samman med Uppsalakungen Adils, en svekfull hjälte som dyker upp lite varstans. Sagan om Amled är också spännande eftersom den ligger till grund för Shakespeares Hamlet. Fritjof den djärve blev orsaken till att vi måste läsa Tegnérs Frithiofs saga i min skola. Vissa av sångerna där var roliga, och jag lärde mig någon bit utantill, men jag minns att Frithiof också kändes påfrestande.
   Men Snorres Ynglingasaga är oemotståndlig. Hans beskrivning av våra tidigaste kungar vill jag gärna överräcka i lättläst form till en ny generation.
   Likaså vill jag ta fram berättelsen om kungen Olav Tryggvasson som var så fräck och framgångsrik tills han nådde sitt slut vid slaget vid Svolder.
   Här kommer de gamla sagovikingarna — våldsamma och skrävlande — och de håller full fart hela vägen!
Lena Stiessel

ISBN 91-21-14221-1 © 1994 Lena Stiessel och Almqvist & Wiksell Förlag AB.
   Form Ingmar Rudman Redaktion Sara Santesson Omslag och illustrationer Martin Ehrling
   Första upplagan

   Tryckt i Sverige av Ljungbergs Tryckeri, Klippan, 1994.

   Kopieringsförbud
   Detta verk är skyddat av upphovsrättslagen.
   Kopiering är förbjuden utöver vad som anges i avtalet om kopiering i skolorna (UFB 4).
   Den som bryter mot lagen om upphovsrätt kan åtalas av allmän åklagare och dömas till böter eller fängelse i upp till två år samt bli skyldig erlägga ersättning till upphovsman/rättsinnehavare.

Slumpartad wiki